Marketing szeptany czy link building? A może oba?

Marketing szeptany oraz link building to dwa bardzo potężne narzędzie w walce o klienta, do budowania renomy marki i w reklamowaniu się w sieci. Są one wręcz kultowymi sposobami na przyciągnięcie nowych klientów, ale w dalszym ciągu wiele osób wybiera np. reklamę na Facebook-u czy w wyszukiwarce Google jako swoje główne narzędzie do pozyskiwania ruchu nas swoją stronę.

Czym zatem jest link building oraz marketing szeptany? Czy są skuteczne? Kiedy i do czego warto ich używać? Czy dobrym pomysłem jest użycie ich razem? W dalszej części tekstu przedstawiamy odpowiedzi na te pytania, kompleksowe informacje oraz kilka przydatnych porad, które z pewnością przyczynią się do zwiększenia ilości odwiedzin naszej strony i statystyki sprzedaży naszego produktu czy usługi.

Link Building

Link Building to w dalszym ciągu jedna z najpopularniejszych metod na poprawienie pozycjonowania i pozyskiwanie ruchu na swoją stronę. Od stworzenia wyszukiwarki Google wielokrotnie zmieniały się parametry tego sposobu pozycjonowania, ale w dalszym ciągu jest on skutecznym sposobem. Metoda ta polega na umieszczaniu w internecie w konkretnych miejscach odnośników, czyli linków do własnej witryny. Wyszukiwarka Google ocenia atrakcyjność naszej strony internetowej na podstawie wielu elementów. Jednym z nich jest liczba oraz jakość odnośników z innych witryn prowadzących do naszej.

Dzięki temu wyszukiwarka ocenia, jak bardzo popularna jest nasza strona i czy warto wyświetlać ją na górze listy wyników wyszukiwania. Zasada działania jest nieco skomplikowana, ale polega na tym, iż im więcej odnośników prowadzi z dobrych jakościowo stron do naszej, tym wyżej w rankingu znajduje się nasza strona. Wpływ na ostateczny wynik mają głównie dwa elementy — jakość i ilość. Jakość stron, z których prowadzą odnośniki, jest niezwykle ważna.

Nawet jeśli umieścimy wiele takich linków na stronach o kiepskiej reputacji, ruchu czy pozycji nie dadzą one nam zbyt wiele profitów. Warto zatem wybierać strony, które posiadają dobre statystyki. W tym celu można używać specjalnych programów czy stron internetowych, na których znajdziemy bazę lokalizacji. Jeśli zadbamy już o odpowiednią jakość stron, z których będą wychodziły linki, warto również zadbać o ilość. W tym elemencie decyduje prosta zasada — im więcej, tym lepiej.

Wyszukując odpowiedni balans między jakością a ilością należy pamiętać, że nawet kilka linków z wiarygodnych i znanych stron internetowych czy forów będzie cenniejsze niż tysiące z nic nieznaczących witryn. Bardzo dobrym sposobem, który zbacza nieco z kursu, jest umieszczanie wpisów sponsorowanych. W sieci istnieje wiele różnego rodzaju blogów czy stron, których właściciele za opłatą pozwalają umieścić linki do swoich witryn.

Jeśli serwis jest odpowiednio pozycjonowany, warto wydać taką sumę i uzyskać link z takiej jakościowej lokalizacji. Wpisy takie pełnią również funkcję reklamową naszej firmy, strony czy produktu, choć nie jest to ich głównym zadaniem i należy traktować to jako wartość dodaną.

Jak zatem wykonać link building?

W tym celu mamy dwie możliwości do wyboru. Pierwsza to samodzielne umieszczanie treści w internecie. Wiązać jednak będzie się to z długimi poszukiwaniami wątków czy odpowiednich forów internetowych, samodzielnym pisaniu treści oraz przeprowadzaniu kampanii. Jeśli posiadamy czas i umiejętności możemy link building wykonywać samodzielnie.

Najlepszym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z ofert agencji marketingowych. Posiadają one znacznie większą wiedzę od nas, profesjonalistów znających się na branży oraz większe możliwości techniczne. Ceny wahają się od. 1 zł do kilku złotych za jeden link, ale decydując się na to rozwiązanie, nie tracimy czasu i mamy pewność, że działania będą efektywne.

Przy linkbuildingu należy również wspomnieć o typach linków — dofollow i nofollow. Są to atrybuty przypisywane do naszych linków, które wstawiamy na konkretne strony czy fora. Roboty skanujące internet, jeśli natrafia na link dofollow, przechodzą na naszą witrynę, a część wiarygodności i popularności jest przenoszona na nasz serwis.

Pozwala to budować ogólne zaufanie i popularność naszej strony. Jeśli wyszukiwarka natrafi na link typu nofollow, nie przechodzi na naszą witrynę. Teoretycznie linki takie są bezwartościowe, lecz jest to połowiczna prawda. Specjaliści Google stwierdzili, że linki nofollow nie mają tak dużej mocy co dofollow, ale w pewnym stopniu przyczyniają się do zwiększenia zaufania danej strony. Linki takie powodują, że link building jest naturalniejszy niż umieszczenie tylko np. 100 linków dofollow.

Marketing szeptany

Marketing szeptany, czyli popularna “szeptanka” to zgoła odmienny sposób na wypromowanie własnej firmy. Kładzie on nacisk na siłę perswazji i polecenia konkretnego produktu, a nie na technicznym wypozycjonowaniu firmy. Marketing szeptany umożliwia bezpośrednie pozyskanie klienta, zwiększenie popularności i świadomości marki, a także kreowanie pozytywnego wizerunku.

Polega on na umieszczeniu w internecie – w popularnych lokalizacjach np. na forach, blogach czy w komentarzach pod artykułami poleceń naszego produkty, czy usługi. Sposób ten funkcjonuje na zasadzie, iż jeśli kilka osób zarekomenduje usługę, potencjalni klienci znacznie chętniej będą z niej korzystać. Rekomendacje są naturalnym sposobem reklamowym, gdyż wiele osób woli wybrać produkt, który ktoś poleca.

Przy tego typu marketingu również korzysta się z baz lokalizacji, ale wybiera się je pod względem popularności oraz ruchu. Im więcej osób zobaczy dany wpis i przeczyta rekomendacje tym więcej skorzystania z naszej usługi. Również i w marketingu wizerunkowym mamy dwie opcje do wyboru — samodzielne działania lub zdanie się na agencję marketingową.

Wybór pierwszej jest w tym wypadku bardziej uzasadniony. Samodzielnie publikowanie wpisów nie wymaga wiedzy technicznej, jako bywalcy w branży znamy miejsca, gdzie przebywa wielu potencjalnych klientów oraz samodzielnie możemy tworzyć pochlebne komentarze na swój temat.

Wybór agencji reklamowej uzasadniony będzie, jeśli zależy nam na dużej ilości wpisów i kompleksowych działaniach. Jeśli zaczynamy dopiero przygodę z biznesem, warto zaoszczędzić tę sumę i samodzielnie publikować wpisy na Facebooku, blogach tematycznych, forach oraz pod artykułami na serwisach lifestylowych. Z tego rodzaju marketingu korzysta wiele firm i dużych marek.

Pozwala on poszerzyć rozpoznawalność marki, nawiązać relacje z klientem, pozytywnie wpływać na wizerunek czy pozyskiwać nowych klientów. Ten rodzaj marketingu jest bardzo polecany szczególnie w początkowej fazie rozwoju biznesu, gdzie poczta pantoflowa sprawdza się idealnie.

Która opcję wybrać?

Jeśli posiadamy pewne fundusze lub samodzielnie chcemy zadbać o pozyskiwanie klientów i zastanawiamy się nad wyborem konkretnego rozwiązania, powinniśmy przeanalizować swoją sytuację. Tylko od indywidualnej oceny zależy konkretny wybór i nie ma gotowej recepty na sukces. Każde rozwiązanie cechuje się innymi plusami i działa na inne aspekty marketingu. Jeśli posiadamy produkt, który sprzedajemy warto, aby był on pozytywnie odbierany i marketing wizerunkowy sprawdzi się idealnie. Jest to też sposób na reklamę niskim kosztem oraz proste dotarcie do klienta.

W przypadku gdy prowadzimy np. sklep internetowy i zależy nam na wysokim pozycjonowaniu, warto korzystać z opcji linkbuildingu. Każda agencja marketingowa oferująca swoje usługi, przeprowadza indywidualną ocenę sytuacji, którą my również powinniśmy dokonać, jeśli decydujemy się na samodzielne działania reklamowe. Dobrym rozwiązaniem może być prowadzeni ich równolegle, gdyż oba rozwiązania nie wpływają na siebie negatywnie.

Czy warto?

Odpowiedź na to pytanie jest pozytywna. Zarówno linkbuilding, jak i marketing szeptany są używane przez wiele osób, co świadczy o skuteczności tych działań. Wiele firm przeznacza znaczną część budżetu na takie działania, gdyż przynoszą one wymierne skutki. Na popularność tych metod wpływa także prostota i dostępność. Wiele agencji marketingowych zajmuje się link buildingiem oraz marketingiem wizerunkowym.

Takie działania możemy przeprowadzać również samodzielnie, co jest ogromnym plusem w porównaniu np. z tworzeniem video reklamowych czy witryn firmowych. Jeśli więc zastanawiamy się, czy warto korzystać z tego rodzaju marketingu, można wypróbować obie taktyki w praktyce, przeznaczając po kilkadziesiąt złotych na testowe kampanię i analizę wyników. W każdej chwili będziemy mogli przeznaczyć większe sumy a praktyczne wypróbowanie marketingu wizerunkowego czy link buildingu będzie bezcenne.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Co to jest http i https?
Co to jest Google Chrome?
Komunikacja werbalna i niewerbalna: język ciała, znaki i ich znaczenie
Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?
Marketing na Instagram Stories
Jak wyszukiwać obrazem w Google na telefonie?
Google Gravity: wywróć internet do góry nogami!
Sztuka seo copywritingu: jak tworzyć skuteczne teksty seo
Facebook debugger – czym jest i jak go używać?
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – przegląd wyszukiwarek
Kim jest influencer i czym się zajmuje?
Co warto wiedzieć o reklamie na Spotify?
Pozycjonowanie stron internetowych
Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?
Ile kosztuje reklama Google – sprawdź