Jeśli korzystasz z internetu na co dzień, na pewno zauważyłeś, że adresy witryn zaczynają się od liter https lub http. Zastanawiasz się, jakie jest znaczenie tych skrótów? Jesteś w dobrym miejscu. W tym poradniku znajdziesz szczegółowe informacje.

Czym jest protokół http?

Skrót Http oznacza Hypertext Transfer Protocol, czyli protokół, który pozwala na przesyłanie danych do sieci internetowej. To właśnie on zapewnia właściwą komunikację pomiędzy przeglądarką (klientem) a serwerem. Na nim przechowywane są wszystkie pliki, które tworzą witrynę internetową. Dzięki temu użytkownik może zobaczyć żądaną stronę internetową.

 

Protokół http znany jest już od lat 90. Jednak dziś rozbudowano go, aby umożliwić wysyłanie dużych ilości danych z przeróżnymi parametrami. W praktyce oznacza to, że możesz odwiedzać nawet bardzo skomplikowane witryny. Warto dodać, że komunikacja w protokole http obejmuje dosyć prostą mechanikę przesyłania danych pomiędzy serwerem i klientem. Otóż klient wysyła zapytanie, a serwer odpowiada, wysyłając dane.

 

Cechą charakterystyczną protokołu http jest fakt, że nie przechowuje wcześniej przesłanych danych. Te muszą być najpierw pobrane z serwera za każdym razem, gdy użytkownik wchodzi an stronę. Chociaż takie rozwiązanie opóźnia proces, przeciwdziała obciążeniom serwera.

 

Właśnie dlatego wprowadzono system tzw. ciasteczek, czyli plików cookies. Te odpowiadają za gromadzenie danych i umożliwiają dużo szybsze wczytywanie witryn. Zwróć uwagę, że http nie określa sposobu, w jaki informacje są transmitowane z serwera do przeglądarki. To z kolei powoduje ryzyko, że wrażliwe informacje zostaną przechwycone. Dlatego protokół nie jest zalecany sklepom internetowym oraz innym stronom, gdzie podaje się dane osobowe.

Czym jest protokół https?

Https, czyli Hypertext Transfer Protocol Secure to protokół http z dodatkowymi zabezpieczeniami. Różnica pomiędzy http a https jest bardzo istotna. Otóż w tym przypadku możesz liczyć na szyfrowanie danych przysyłanych pomiędzy przeglądarką i serwerem. To zasługa certyfikatu SSL lub TLS. Dzięki temu dane są chronione przed dostaniem się w ręce niepowołanych osób.

 

Https protocol zapewnia ochronę informacji o właścicielu strony oraz jej użytkownikach. To zapobiega ich przechwytywaniu czy zmianom. Jego zastosowanie jest zatem bardzo istotne tam, gdzie chodzi o przekazywanie danych osobowych czy płatności. W zestawieniu https vs http ta pierwsza opcja zdecydowanie wygrywa pod względem bezpieczeństwa. Dzięki temu bez obaw możesz robić zakupy w internecie czy korzystać z konta bankowego online.

 

Zwróć uwagę, że każdy właściciel witryny może zmienić adres strony http na ttps. W tym celu jest konieczne wdrożenie wspomnianego certyfikatu SSL. To płatna opcja, która kosztuje kilkadziesiąt złotych rocznie. Natomiast znacznie zwiększa bezpieczeństwo, a tym samym zaufanie – użytkowników. W przypadku sklepów internetowych to absolutny priorytet.

 

Certyfikat musi jeszcze działać poprawnie. W tym celu przeprowadź konfigurację plików, strony oraz narzędzi zewnętrznych. Ponadto zastosuj właściwe przekierowanie. Dzięki temu nie stracisz wypracowanego miejsca w wyszukiwarce. Jednak nie musisz rozumieć, czym jest port https i jak powinny wyglądać szczegółowe ustawienia. Wystarczy zlecić te zadania ekspertom, którzy dokładnie zadbają o każdy szczegół.

Protokół https a pozycjonowanie Google

Pamiętaj, że bezpieczeństwo witryny ma bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania stron. Największa wyszukiwarka świata bardzo poważnie traktuje zabezpieczenia oraz wiarygodność witryn internetowych. Wszystko po to, aby użytkownicy mogli swobodnie poruszać się po sieci i odwiedzać sprawdzone strony.

 

Właśnie dlatego wprowadzenie protokołu https może mieć wpływ na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To oznacza, że mówimy o opłacalnej inwestycji, a ta może przynieść wielu klientów. Pamiętaj, że Google ostrzega użytkowników, którzy zamierzają odwiedzić stronę bez protokołu https, która pobiera poufne dane. Eksperci zalecają, aby omijać je szerokim łukiem.

 

Zwróć uwagę, że samo dodanie https nie sprawi, że strona osiągnie wyższe wyniki w Google. Natomiast takie rozwiązanie jest obecnie standardem i wiele firm korzysta z certyfikatów. W dodatku protokół wspomaga działania pozycjonujące i buduje ich skuteczność.

 

W biznesie internetowym obok niektórych rozwiązań nie można przejść obojętnie. Dziś już powszechnie wiadomo, który protokół zapewnia lepsze efekty. Ponadto bezpieczeństwo stanowi absolutną podstawę zarówno dla twórców witryn, jak i osób, które je odwiedzają.

Http vs https

Ustaliliśmy już różnice pomiędzy dwoma protokołami. Wiemy już, że na https port stawiają zawsze renomowane sklepy internetowe czy usługodawcy. Odpowiedź nasuwa się sama. Jeżeli zamierzasz prowadzić dochodowy biznes w internecie, zdecydowanie warto postawić na https. Co więcej, brak tego protokołu to ryzyko utraty klientów. Z pewnością warto pomyśleć o tym już na etapie powstawania strony internetowej. Każdy dzień bez szyfrowania danych naraża Cię na straty finansowe.

 

Przejście na https jest dosyć tanie – szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę możliwe efekty. W ten sposób zyskasz pewność, że strona działa prawidłowo w każdej przeglądarce i nie będzie blokowana przez filtry, które dbają o bezpieczeństwo użytkowników. Ponadto możliwa jest poprawa pozycji w wynikach Google oraz wzrost zaufania wśród klientów i partnerów biznesowych.

 

Wszystko to sprawia, że https stanowi bezpieczny, sprawdzony i polecany protokół. Jeżeli jednak nie wiesz, jak wdrożyć to rozwiązanie, postaw na wsparcie specjalistów. Eksperci z dobrej agencji wprowadzą odpowiednią konfigurację, dzięki której Twoja strona będzie zaufana i bezpieczna.

 

To świetna wiadomość dla osób, które chcą rozpocząć biznes w sieci lub jeszcze nie zmienili protokołu na stronie. Zdecydowanie warto zrobić to jak najszybciej, aby cieszyć się coraz lepszym współczynnikiem konwersji. Przekonało się o tym wielu przedsiębiorców. Wybierz sprawdzoną propozycję!

Blog

Polecane artykuły

Pozycjonowanie stron www

Blog

Pozycjonowanie stron www

Nasz zespół zawsze stawia na etyczne i sprawdzone metody pozycjonowania strony. Dzięki temu możesz liczyć na długofalowe efekty.

Błąd 500 (Internal Server Error) – co znaczy i jak naprawić?

Blog

Błąd 500 (Internal Server Error) – co znaczy i jak naprawić?

Z tym problemem spotkało się wielu zarządców stron internetowych. Podpowiadamy, czym charakteryzuje się error 500 i w jaki sposób można go naprawić. Poznaj szczegółowe informacje.

Błąd 502 – co znaczy i jak go naprawić?

Blog

Błąd 502 – co znaczy i jak go naprawić?

Z błędem bad gateway 502 spotkał się niemal każdy, przeglądając zasoby internetu. W tym poradniku przeczytasz, co on oznacza i jakie działania możesz podjąć, jeśli występuje na Twojej stronie.

Marketing na Instagram Stories

Blog

Marketing na Instagram Stories

W tym poradniku przeczytasz, czym są Stories, jak zrobić gifa oraz w jaki sposób ta aplikacja może pomóc Twojej firmie. Poznaj szczegółowe informacje!

Co to jest Google Street View?

Blog

Co to jest Google Street View?

Podpowiadamy, czym charakteryzuje się Google Street View oraz jak wykorzystać jego atuty. Poznaj szczegółowe informacje i zwiedzaj świat na ekranie monitora lub smarfona.

Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

Blog

Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

Google Trends jest bardzo popularnym narzędziem w rękach specjalistów ds. SEO. Sprawdź, w jaki sposób możesz samodzielnie wykorzystać jego potencjał.

Co to jest Messenger?

Blog

Co to jest Messenger?

Aplikacja Messenger cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na całym świecie. Ten popularny komunikator znalazł wiele zastosowań.

Co to jest adres IP i jak go sprawdzić?

Blog

Co to jest adres IP i jak go sprawdzić?

W tym poradniku znajdziesz wszystkie informacje na temat adresu IP. Podpowiadamy, co ten numer oznacza i w jaki sposób można go sprawdzić. Ta wiedza bywa bardzo przydatna.