Artykuł sponsorowany. Sprawdź, czym jest, jak go napisać i jakie ma korzyści!

Artykuły sponsorowane to bardzo popularna opcja reklamowa, z której korzysta coraz więcej osób. Wiele korzyści, które możemy odnotować zaraz po publikacji i w dłuższym okresie czasu czy elastyczne możliwości finansowe sprawiają, że odpłatne publikowanie artykułów z informacjami o naszej firmie cieszy się dużym powodzeniem.

Teksty sponsorowane mogą być używane, aby osiągnąć różne cele, ale aby były skuteczne, muszą spełniać też kilka warunków. Czym zatem są teksty sponsorowane? Jak się je tworzy i publikuje? Co powinien posiadać dobry artykuł sponsorowany? Jakie korzyści niesie ze sobą ta forma marketingu? Odpowiedzi wraz z przydatnymi wskazówkami, które pomogą zwiększyć skuteczność działań reklamowych — poniżej.

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to tekst wartościowy i merytoryczny w danej branży, który jest odpłatnie publikowany na portalach, blogach, serwisach czy w gazetach i zawiera dane naszej firmy. Jego celem jest najczęściej przyciągnięcie nowych klientów do naszej marki, zwiększenie rozpoznawalności firmy czy pozyskanie linków zwrotnych w pozycjonowaniu witryny. Na rynku funkcjonuje bardzo wiele serwisów, które chętnie publikują takie teksty, agencji marketingowych zajmujących się tą tematyką czy freelancerów, którzy samodzielnie prowadzą poczytne serwisy, aby oferować na nich umieszczanie tego typu treści.

Artykuł sponsorowany jest tekstem jakościowym, który ma przystępną formę i dostarcza przydatnych informacji czytelnikowi. W jego treści — przeważnie na końcu wplecione są informacje o naszej marce czy firmie o pozytywnym wydźwięku. Teksty takie nie są nachalną reklamą naszej oferty, a jedynie umożliwiają skorzystanie odbiorcy z naszego adresu i zapoznania się z marką.

Co cechuje dobry artykuł sponsorowany?

Aby artykuł sponsorowany był skuteczny i przynosił pożądane skutki, powinien cechować się kilkoma elementami. Pierwszy z nich to neutralny charakter. Tekst taki nie może być otwartą reklamą naszej firmy, gdyż żaden klient nie odbierze jej pozytywnie i z niej nie skorzysta. Tekst powinien być również merytoryczny, ciekawy i wnosić konkretne informacje czy wartości. To właśnie ciekawa zawartość ma sprawić, że czytelnik będzie chciał kontynuować czytanie oraz zagłębić się w temat i skorzystać z naszej oferty.

Teksty takie muszą być pisane profesjonalnie, poprawnie gramatycznie i stylistycznie oraz nie powinny posiadać elementów mowy potocznej. Oprócz treści takich tekstów ważna jest również forma. Powinna być ona przystępna dla czytelnika, prosta, zrozumiała i przyjemnie się czytać. W tym celu należy używać zrozumiałego języka, nie umieszczać zbyt wielu specjalistycznych informacji czy używać krótkich zdań.

Dobry artykuł sponsorowany powinien posiadać subtelną informację o naszej firmie na zasadzie, iż marka XYZ jest liderem w branży lub oferuje dobrej jakości usługi. Informacje o marce nie powinny zajmować więcej niż kilka — kilkanaście procent tekstu, aby czytelnik nie odczuł, iż jest nagabywany do skorzystania z oferty. Same informacje powinny być umieszczone w artykule sponsorowanym jako dane do skorzystania niż jako przedstawianie czy zachwalanie oferty. Jeśli klient zainteresuje się tekstem, z pewnością skorzysta z linku czy nazwy firmy. Wyjątkiem są artykuły sponsorowane pisane typowo o firmie i jej działalności np. o jubileuszu marki.

Jak stworzyć/zamówić i publikować ?

Proces zamawiania lub publikowania artykułu sponsorowanego nie jest trudny. Pierwszym etapem jest pozyskanie tekstu. Możemy napisać go sami, jeśli posiadamy odpowiednie umiejętności lub zlecić jego napisanie profesjonalistom. Mogą to być freelancerzy obecni na portalach ogłoszeniowych, copywriterze lub agencje reklamowe oferujące takie usługi. Gdy posiadać już będziemy tekst, musimy znaleźć odpowiednią witrynę do publikacji.

Po raz kolejny możemy skorzystać z osób prywatnych, którzy są właścicielami takich miejsc i ogłaszają się na portalach społecznościowych czy ogłoszeniowych lub skorzystać z usług agencji marketingowej. Te z zasady oferują szeroki przekrój tematyczny portali i różne ich wielkości. Czasami mogą samodzielnie być ich właścicielami lub współpracować z nimi. Jest to często jedyna możliwość dotarcia do serwisów krajowych o największym zasięgu.

Agencje marketingowe bardzo często oferują kompleksowe usługi w postaci napisania tekstu, jak i jego publikacji. Warto rozważyć takie rozwiązanie, gdyż może być opłacalne cenowo. Po opłaceniu usługi artykuł jest opublikowany, a my możemy czekać na efekty.

Ile kosztuje dobry artykuł sponsorowany?

Bardzo ważnym aspektem jest koszt publikacji artykułu sponsorowanego. Jest on zależny od wielu czynników takich jak sposób pozyskania tekstu, wielkość portalu czy oferty konkretnej agencji lub freelancera odnośnie samej publikacji. Ceny zlecenia napisania tekstu rozpoczynają się od kilkunastu złotych za średni tekst o długości kilku tysięcy znaków, a kończą na kilkuset. W cenie ok. 50 zł – 100 zł możemy otrzymać dobry jakościowo tekst sponsorowany.

Drugą częścią kosztów jest publikacja. Na portalach z kilkutysięczną ilością czytelników kosztować może ona od kilkudziesięciu złotych do ok. 100 zł. Serwisy lokalne z kilkudziesięcioma tysiącami czytelników mogą zażądać za publikację ok. kilkuset złotych. Serwisy rozpoznawalne krajowo mogą za publikacje pobierać od 1000 zł do kilku tysięcy a największe krajowe serwisy nawet kilkanaście tysięcy. Ogólny koszt jest bardzo różny i zależy od wielu czynników. Dzięki temu możemy bez problemu wybrać najlepszą dla nas opcję.

Artykuł sponsorowany — korzyści po publikacji

Artykuły sponsorowane posiadają bardzo wiele korzyści, z których warto czerpać. Pierwszą z nich jest zwiększenie rozpoznawalności marki i popularyzacja jej pozytywnego wizerunku. Dzięki licznym artykułom pozyskać możemy wielu nowych klientów oraz poinformować dużą liczbę osób o naszym istnieniu. Jeśli nawet nie skorzystają oni z naszej oferty po przeczytaniu tekstu, za jakiś czas mając do wyboru wiele ofert -wybiorą tę, którą znają czyli naszą.

Artykuły sponsorowane to również dobry sposób na polepszenie wizerunku marki. Ta forma reklamowa nie jest nachalna a w kontekście ciekawego i pozytywnego tekstu — nasza firma również będzie tak odbierana — a nie negatywnie, jak ma to miejsce np. podczas irytujących reklam w telewizji czy radio. Teksty sponsorowane dają również możliwość efektywnego wykorzystania budżetu.

Są one publikowane przeważnie na portalach tematycznych, gdzie osoby są zainteresowane daną branżą. Targetowanie grupy odbiorców w ten sposób zapobiega wydawaniu środków na reklamę, która zostanie wyświetlona np. przypadkowym osobom. Dużym plusem — szczególnie dla małych firm czy osób prywatnych jest możliwość wykupienia artykułu na portalach mniejszych za stawkę kilkunastu — kilkudziesięciu złotych.

Teksty sponsorowane są również wykorzystywane do pozycjonowania naszej witryny, czyli sprawiania, aby była ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. W takim wypadku osoby wybierające artykuły sponsorowane nie liczą na bezpośrednie zainteresowanie marką a pozyskanie linków zwrotnych w link buildingu. Zasada ta jest dość prosta i sprowadza się do tego, iż im więcej linków naszej strony znajdzie się na dobrych jakościowo serwisach, tym wyżej w wynikach wyszukiwania pojawi się nasza strona.

Wyszukiwarka Google w ten sposób ocenia jakość i przydatność naszej strony. Jeśli wybierać będziemy poczytne, wieloletnie i jakością serwisy i tam publikować artykuły sponsorowane zwiększymy ruch na naszej witrynie. Wiele osób wykorzystuje teksty sponsorowane właśnie do tego celu i liczy na zwiększenie wejść na witrynę właśnie z wyszukiwarki.

Niezależnie od tego, z jakiego powodu decydujemy się na publikowanie artykułów sponsorowanych, są one bardzo dobrym i skutecznym sposobem reklamy i marketingu. Jeśli zależy nam na kompleksowych działaniach — zarówno wizerunkowych, jak i SEO, tym bardziej warto rozważyć wdrożenie tej formy marketingu.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Co to jest http i https?
Co to jest Google Chrome?
Komunikacja werbalna i niewerbalna: język ciała, znaki i ich znaczenie
Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?
Marketing na Instagram Stories
Jak wyszukiwać obrazem w Google na telefonie?
Google Gravity: wywróć internet do góry nogami!
Sztuka seo copywritingu: jak tworzyć skuteczne teksty seo
Facebook debugger – czym jest i jak go używać?
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – przegląd wyszukiwarek
Kim jest influencer i czym się zajmuje?
Co warto wiedzieć o reklamie na Spotify?
Pozycjonowanie stron internetowych
Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?
Ile kosztuje reklama Google – sprawdź