Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

trends

Google Trends jest bardzo popularnym narzędziem w rękach specjalistów ds. SEO. Sprawdź, w jaki sposób możesz samodzielnie wykorzystać jego potencjał.

Czym jest Google Trends?

Google Trends to darmowa usługa, która zapewnia statystyki na temat fraz wpisywanych do tej najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej. Jak sama nazwa mówi, otrzymasz dane na temat trendów. Prościej mówiąc, chodzi o zainteresowania użytkowników, które zmieniają się w czasie, a Trends pozwala nam je monitorować.

Zgromadzone w ten sposób informacje bywają bardzo przydatne podczas prowadzenia bloga, portalu z newsami czy sklepu internetowego. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta, a korzyści, jakie za nim przemawiają – wręcz nieocenione. Wszystko to sprawia, że Google Trends znalazło wiele zastosowań i cieszy się niesłabnącą popularnością. Czytaj dalej i sprawdź, jak rozwinąć swój biznes z pomocą tej usługi.

Dlaczego warto korzystać z Google Trends?

Za korzystaniem z narzędzia przemawia wiele atutów. Przede wszystkim możesz sprawdzić trendy Google dla danych słów kluczowych. Dowiesz się, w jakim okresie dane frazy są popularne, a kiedy warto zastąpić je innymi. To bardzo ważne dla właścicieli sklepów internetowych, którzy szukają idealnego momentu dla rozpoczęcia kampanii marketingowej.

Ponadto jest to niezastąpione narzędzie w rękach specjalistów ds. SEO, kampanii Google Ads, content marketingu czy social media. Wszelkie działania marketingowe wymagają znajomości trendów, a wsparcie Google w tym zakresie jest bardzo istotne. Wystarczy wpisać interesujące cię frazy, aby dowiedzieć się, czy są popularne, czy lepiej poszukać zamienników.

Ta wiedza pozwoli Ci zbudować skuteczną strategię marketingową, co przełoży się na zyski ze sprzedaży. To świetne rozwiązanie zarówno dla istniejących stron, jak i tych, które dopiero pojawiają się w internecie. Oczywiście sam dostęp do narzędzia to jeszcze nie wszystko. Musisz wiedzieć, w jaki sposób z niego korzystać. Nie jest to trudne, lecz należy zwrócić uwagę na kilka ważnych detali. Wówczas maksymalnie wykorzystasz statystyki Google.

Google Trends – jak to działa?

Wiesz już, jak ważne są statystyki wyszukiwania Google. Czas sprawdzić, jak w praktyce wygląda to narzędzie. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie zobaczysz tu dokładnego zakresu liczbowego wyszukiwań, lecz trendy dla danego obszaru.

Po wpisaniu frazy otrzymasz wygenerowane przez Google statystyki. Wystarczy najechać kursorem na wykres, aby zobaczyć wartości, które odzwierciedlają liczbę wyszukiwań frazy przy uwzględnieniu łącznej liczby wyszukiwań w Google. Dane mówią więc o zainteresowaniach użytkowników względem punktu najwyżej położonego na wykresie.

Najwyższą popularność hasła określa liczba 100 na wykresie. Natomiast liczba 50 mówi o tym, że popularność danej frazy jest o połowę niższa. Z kolei wartość 0 stanowi, że nie znaleziono wystarczających danych, aby określić trend. Jednocześnie nie oznacza to, że zainteresowanie nie występuje. Wówczas warto skorzystać z płatnych narzędzi, aby określić szczegółowe informacje lub skontaktować się z agencją SEO.

Statystyka Google dzieli się na zainteresowania:

  • według lokalizacji
  • w ujęciu czasowym
  • pod względem popularności
  • pod względem ponownych zapytań

Możesz więc znaleźć trendy dzienne czy tygodniowe, a także sprawdzić zainteresowanie daną frazą w Twoim obszarze zamieszkania. Ta opcja sprawdzi się znakomicie, jeśli rozważasz, czy warto otworzyć sklep stacjonarny, restaurację bądź bar typu fast food.

Wykresy Google a sezonowość biznesu

Sezonowość dotyczy bardzo wielu branż. Twoje produkty i usługi podlegają trendom, a umiejętność ich przewidywania ma kluczowe znaczenie dla ustalenia skutecznej strategii marketingowej. Google Trends Polska pozwoli Ci dobrać odpowiednie rozwiązania i bacznie przyglądać się zachowaniom klientów.

Narzędzie sprawdzi, w jakim okresie zainteresowanie daną usługą lub produktem jest największe. Dzięki temu wcześniej przygotujesz materiały promocyjne, artykuły, posty, a nawet ciekawe konkursy dla klientów. Wystarczy, że przyjrzysz się wykresom Google Trends, aby znaleźć idealny moment na rozpoczęcie kampanii. W ten sposób możesz być o krok przed konkurencją. Jednocześnie dowiesz się, kiedy promowanie produktów będzie nieopłacalne.

Do najpopularniejszych biznesów sezonowych należą sklepy rowerowe i narciarskie, punkty wymiany opon, czy punkty z zabawkami, które tuż przed świętami biją rekordy popularności. To tylko niektóre przykłady, gdyż każdy biznes warto analizować przy pomocy trendów. Niezależnie od tego, jakie produkty lub usługi sprzedajesz, zdecydowanie warto na bieżąco zaglądać do statystyk.

W jaki sposób korzystać z Google Trends?

Google Trends jest bardzo prostym w obsłudze narzędziem. Wystarczy spędzić z nim kilka chwil, aby opanować podstawowe zagadnienia związane z badaniem statystyk i wykresów. Jak sprawdzić interesujące informacje w kilku krokach?

  • Wejdź na stronę https://trends.google.pl/
  • Wpisz frazę w polu wyszukiwania
  • Wybierz interesujące Cię filtry (np. kraj, zakres czasu)

Teraz pora na interpretację i analizę wyników. W panelu z narzędziami możesz szybko przełączać filtry i porównać frazy pod względem zainteresowania. Sprawdzisz nie tylko, jakie  wyrażenia są najpopularniejsze, ale również, które dopiero zyskują popularność. To ważna wiadomość dla wszystkich osób, które na co dzień pracują nad SEO.

Narzędzie zapewnia możliwość zmiany lokalizacji i czasu wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Dzięki temu możesz np. porównać zainteresowanie frazami dla dwóch konkretnych regionów. Jest to ważne nie tylko dla osób, które już prowadzą biznesy, ale również wszystkich, którzy zastanawiają się, w jakim mieście otworzyć nowy sklep.

Wykres Google podpowie Ci, kiedy dane produkty sprzedają się najlepiej. Wystarczy wpisać frazę „narty”, aby zauważyć, że zainteresowanie rośnie od listopada. Jednak fraza może oznaczać zarówno wyjazdy narciarskie, jak i zainteresowanie produktem. Dlatego warto zawęzić wyniki wyszukiwania.

Ponadto możesz porównywać dwie frazy w ujęciu czasowym. Dzięki temu ocenisz, jak wiele produktów powinno znaleźć się w Twoim magazynie w danym miesiącu. Zwróć uwagę, np. jak różni się zainteresowanie stołami ogrodowymi i stołami kuchennymi. Specjaliści ze sklepów meblowych, podobnie jak wielu innych ekspertów z różnych branż, bardzo dokładnie badają trendy.

To proste narzędzie może być bardzo pomocne w podejmowaniu niełatwych decyzji biznesowych. Trendy pomagają poznać zachowania klientów, które często zmieniają się w czasie. Niekiedy trudno tu o regularność czy utarte schematy. Dlatego warto stale korzystać z tego narzędzia.

Rok w wyszukiwarce Google

Kolejna interesująca funkcja w Google Trends to możliwość sprawdzenia najpopularniejszych wyszukiwań w roku. Ten raport znajdziesz w zakładce „Rok w wyszukiwarce”. Dowiesz się tu, które tematy cieszyły się największym zainteresowaniem. Google pokazuje wyniki dla następujących kategorii:

  • Najszybciej zyskujące na popularności
  • Ludzie
  • Filmy
  • Koncert
  • Gdzie…?
  • Jak…?
  • Kiedy…?
  • Co to jest…?
  • Ile kosztuje…?
  • Kryzys
  • Kto to…?
  • Zmiany

Wymieniliśmy frazy najczęściej wyszukiwane jedynie przez Polaków. Podobne rankingi opracowano dla poszczególnych krajów oraz całego świata.

Dlaczego ta funkcja jest tak przydatna? Znajomość tych informacji pozwala lepiej dostosować marketing w firmie. Mailingi, poradniki czy reklamy w social mediach przygotowywane na podstawie aktualnych trendów pozwolą Ci przyciągnąć uwagę wielu klientów.

Kiedy przyda Ci się Google Trends?

Wiesz już, jak działa to narzędzie i dlaczego dostępna w Google statystyka ma tak duże znaczenie. Czas przyjrzeć się praktycznym rozwiązaniom. Sprawdź, dlaczego trendy są tak przydatne osobom, które na co dzień zajmują się marketingiem.

Planowanie działań

Jak wspomnieliśmy, Google Trends pozwala ocenić, kiedy zainteresowanie daną frazą jest największe. Dzięki temu możesz skutecznie planować działania marketingowe i dostosować strategię SEO do zmieniających się trendów. To również świetne narzędzie dla osób, które dopiero rozpoczynają biznes. Narzędzie określi szansę na sprzedaż produktów w danym czasie i podpowie, co powinno znaleźć się w ofercie. Dobry plan to podstawa udanego biznesu.

Content marketing

Google Trends to narzędzie bardzo przydatne copywriterom, specjalistom ds. SEO i content managerom. Nawet przepięknie napisany artykuł bez odpowiednich fraz kluczowych będzie nieprzydatny. Natomiast prawidłowo zoptymalizowany poradnik czy opis produktu znacznie zwiększy szansę na konwersję. Google Trend podpowie, jakie frazy powinny znaleźć się w tekście, aby ten przyniósł oczekiwane rezultaty.

Social Media

Przemyślany Real Time Marketing może być strzałem w dziesiątkę – szczególnie w social mediach. Wystarczy zajrzeć do zakładki “Zyskujące ostatnio popularność”, aby sprawdzić, które frazy są najchętniej wpisywane. Być może wykorzystasz niektóre pomysły, aby miło zaskoczyć swoich klientów i w ciekawy sposób przedstawić produkt lub usługę?

Rozszerzenie oferty

Zastawiasz się nad rozszerzeniem asortymentu? Google Trends podpowie Ci, czy dane produkty cieszą się popularnością i kiedy najlepiej wprowadzić je na rynek. Rzut okiem na wykres może ochronić Cię przed stratami lub pomóc znacznie rozwinąć biznes.

Asortyment dopasowany do potrzeb klienta

Prowadzisz sklep internetowy z tysiącami towarów w różnych kategoriach? A może jednak brakuje produktów, których aktualnie szukają klienci? Na ten czynnik powinni zwrócić uwagę np. właściciele sklepów odzieżowych. Moda stale się zmienia, a czasami trudno zauważyć, jak szybko dany kolor czy wzór zyskuje popularność. Wystarczy jednak spojrzeć na statystyki, a następnie wprowadzić produkty do oferty.

Czy Google Trends wystarczy?

Wielu początkujących właścicieli sklepów zastanawia się, czy Google Trends to prosty sposób na sukces. Otóż nie. Narzędzie jest bardzo pomocne, lecz może jedynie wspierać działania SEO.

Jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu organicznego czy liczby zamówień, powinieneś zadbać o szczegółową strategię SEO. Specjaliści z Twojej firmy przygotują ją zarówno dzięki Google Trends, jak i innym przydatnym narzędziom. Jeżeli jednak samodzielnie prowadzisz biznes i chcesz zaoszczędzić wiele czasu, najlepiej zaufać ekspertom z agencji SEO, którzy zadbają o widoczność Twojej strony. Ponadto dobiorą frazy i podpowiedzą, które produkty i usługi warto promować.

Musisz pamiętać, że trendy się zmieniają. Eksperci doskonale to rozumieją i stale monitorują statystyki. Dzięki temu Twoja strona zawsze może działać prawidłowo i przyciągać klientów. Ponadto skorzystanie z usług specjalistów wcale nie jest kosztowne, biorąc pod uwagę efekty, jakie możesz uzyskać. Wszystko to sprawia, że z tego rozwiązania korzystają zarówno właściciele dużych firm, jak i początkujących start-upów.

Google Trends – podsumowanie

Narzędzie Google Trends cieszy się niesłabnącą popularnością wśród właścicieli dużych firm, a także osób, które dopiero szukają pomysłu na biznes. Niezależnie od tego, jaką grupę reprezentujesz, zdecydowanie warto tam zajrzeć. Dowiesz się, które produkty i usługi są obecnie na topie, a które z nich mogą zyskać zainteresowanie w sezonie letnim czy zimowym.

Bardzo dużą zaletą Trends Google jest łatwość użytkowania. Nie potrzebujesz szczegółowej wiedzy, aby znaleźć interesujące statystyki i skorzystać z podstawowych filtrów. Pomimo swojej prostoty, jest to bardzo pomocne i wykorzystywane na co dzień rozwiązanie. Jeśli chcesz zbudować skuteczną strategię SEO, zdecydowanie warto na nie postawić.

Natomiast Google Trends nie powinno być jedynym narzędziem marketingowym. Analiza fraz bez dokładnego planu działań na niewiele się zda. Dlatego zachęcamy do skorzystania z usług agencji SEO. Doświadczony ekspert przygotuje frazy, natomiast copywriter napisze teksty, do których dotrze wielu użytkowników.

Ponadto specjalista ds. SEO sprawdzi, czy strona działa prawidłowo i ma szansę osiągnąć wysokie pozycje. Obok fraz kluczowych liczy się m.in. prędkość ładowania strony, dostosowanie grafik czy linkowanie.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Rozwiń twoją świadomość kontentu: od definicji do praktyki
Wybór najlepszej platformy dla twojego sklepu internetowego: kompletny przewodnik
Google Sites – twoja własna witryna internetowa w kilka kroków
Co to jest Google Chrome?
Co to jest http i https?
Ile kosztuje reklama Google – sprawdź
Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?
Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?
No Data
Co warto wiedzieć o reklamie na Spotify?