Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?

webinar

Dziś webinary cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Nic dziwnego, gdyż znacznie ułatwiają edukację. Sprawdź, czym się charakteryzują i w jaki sposób możesz je organizować.

Co to jest webinar?

Webinar jest to seminarium, które odbywa się za pośrednictwem multimediów. Zdalne spotkanie prowadzi organizator wyposażony w odpowiednie narzędzia. Kamery, mikrofony oraz prezentacja pozwolą w łatwy sposób przekazywać wiedzę uczestnikom wydarzenia. Dlatego tak ważna jest jakość zastosowanych rozwiązań. Dobrze zorganizowane webinarium może przynieść znakomite efekty.

Podstawowy atut stanowi możliwość nawiązania kontaktu z osobami rozsianymi po całym świecie. Ponadto przekazywanie wiedzy w ten sposób jest bardzo wygodne. Nie musisz wynajmować wielkiej sali konferencyjnej. Wystarczy, że usiądziesz przed komputerem w domowym zaciszu.

Webinary oferują bardzo wiele przydatnych opcji, które wzmacniają interakcję pomiędzy uczestnikami a organizatorem wydarzenia. Możesz tworzyć ankiety, uruchomić czat na żywo i prezentować przeróżne materiały. Oczywiście wiele zależy od wyboru narzędzia. Najlepiej korzystać ze sprawdzonych rozwiązań, które są proste w obsłudze, a jednocześnie oferują zaawansowane opcje. Dzięki temu z łatwością zadbasz o każdy detal.

Webinar a wideokonferencja

Istnieje kilka zasad, które różnią wideokonferencję od webinaru. Chodzi tu głównie o liczbę organizatorów. Webinar może prowadzić 3-4 osoby, a reszta uczestników ma wyłączone mikrofony, do czasu udzielenia głosu. Ponadto każdy może poprosić na czacie o możliwość wypowiedzi na dany temat lub zadania pytania.

Natomiast wideokonferencję prowadzi jedna osoba. Pozostali uczestnicy mają włączone kamerki i mikrofony. W takich warunkach istnieje możliwość swobodniej rozmowy i ciągłego zadawania pytań. Opcja sprawdzi się bardzo dobrze w mniejszych firmach, podczas omawiania bieżących tematów czy ustalania strategii biznesowej.

Natomiast webinar stanowi bardzo dobrą opcję dla osób prowadzących szkolenia. Ponadto sprawdzi się świetnie jako narzędzie reklamowe. Wszystko to sprawia, że takie rozwiązanie cieszy się bardzo dużą popularnością i znalazło wielu entuzjastów.

Webinar – od czego zacząć?

Do przeprowadzania webinaru wystarczy Ci sprawny komputer z połączeniem internetowym, mikrofon oraz głośniki lub słuchawki. W dodatku nie musisz być specjalistą, aby rozpocząć wydarzenie. Wszystko jest kwestią odpowiedniego narzędzia. W sieci znajdziesz wiele platform, które pozwolą Ci na organizację idealnego spotkania online.

Pamiętaj jednak, że musisz poświęcić nieco czasu na przygotowanie się do webinaru. Kluczowym aspektem jest wybór pokoju webinarowego, czyli wirtualnej sali konferencyjnej. Te różnią się pod kątem oferowanych rozwiązań. Istnieje kilka ważnych czynników, na które należy zwrócić szczególną uwagę, zanim zdecydujesz się zorganizować swój online webinar.

Oto kluczowe elementy:

  • możliwość uruchomienia przygotowanej prezentacji, materiału wideo, raportu, plików graficznych i tekstowych;
  • opcja pisania po wirtualnej tablicy, która znacznie ułatwi prowadzenie spotkania;
  • streaming transmisji na Facebooku, YouTube lub innych kanałach;
  • opcja udostępnienia pulpitu, dzięki której pokażesz użytkownikom niezbędne informacje;
  • możliwość udostępniania linków – w ten sposób możesz sprzedać produkt lub usługę;
  • prowadzenie ankiet;
  • komunikacja z publicznością (np. czat, sesja Q&A).

Narzędzia webinarowe różnią się w zależności od dostawcy usług. Wielu z nich idzie z duchem czasu i zapewnia organizatorom dostęp do licznych technologii. Ponadto istnieje opcja dopasowania wyglądu pokoju do barw widniejących w logo reprezentowanej firmy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na ekran wprowadzić grafiki oraz kluczowe informacje.

Zastosowanie webinarów

Webinary sprawdzają się znakomicie podczas organizacji wielu wydarzeń. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie tego narzędzia przy organizacji spotkań biznesowych, kursów, szkoleń, a także prezentacji produktu oraz usług.

Przedsiębiorcy organizują webinars online, aby przekazywać wiedzę pracownikom bez konieczności organizacji kosztownych wydarzeń w salach konferencyjnych. Wraz z rozwojem technologii webinary stają się standardem. Taka forma przekazywania wiedzy nie narazi Cię na wysokie koszty, a jednocześnie będzie bardzo skuteczna.

Nic więc dziwnego, że na webinary stawiają przedstawiciele przeróżnych branż. Niezależnie od tego, czy chcesz reklamować swój produkt, czy zorganizować perfekcyjne szkolenie, takie rozwiązanie będzie prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Wystarczy tylko wybrać dobrą platformę i przygotować się do wydarzenia.

Rodzaje webinarów

Wiesz już, jak zorganizować webinar – co to jest, i dlaczego warto rozważyć takie rozwiązanie. Nadszedł czas, aby rzucić okiem na najpopularniejsze rodzaje webinarów. To bardzo ważne, gdyż spotkanie edukacyjne będzie zupełnie inne od spotkania sprzedażowego. Poznaj najpopularniejsze opcje i sprawdź, na które aspekty należy zwrócić szczególną uwagę.

  • webinar edukacyjny – to bardzo popularna opcja w firmach z różnych branż. Ponadto webinary służą ekspertom w budowaniu marki osobistej. Specjaliści z wielu dziedzin często dzielą się wiedzą za darmo. Zdarza się, że przy okazji reklamują swoje produkty, łącząc webinar edukacyjny z kolejnym typem spotkań.
  • webinar produktowy – dziś webinary produktowe stały się niezastąpionym narzędziem w rękach osób, które sprzedają różnego rodzaju produkty bądź usługi. To również bardzo przyjazne rozwiązanie dla potencjalnych klientów, którzy mogą zadawać pytania na temat sprzedawanych przez Ciebie dóbr.
  • webinary angażujące – to świetny sposób, aby podtrzymać relacje z klientami. Na takich spotkaniach możesz przekazywać wiedzę produktową uczestnikom, którzy będą mogli zadawać pytania i nawiązywać rozmowy.
  • webinary nastawione na generowanie leadów – takie spotkania polegają na przyciąganiu klientów atrakcyjną ofertą lub promocją. Ponadto możesz organizować konkursy, losować darmowe produkty i zapewniać uczestnikom interesujące rabaty.

To tylko najczęściej wykorzystywane rozwiązania. Webinar zapewnia tak wiele możliwości, że z łatwością znajdziesz opcję idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb. Kluczowym aspektem jest zainteresowanie klienta czy uczestnika szkolenia online.

Dlaczego warto zorganizować webinar?

Chociaż mówimy o bardzo znanym narzędziu, nadal pojawiają się pytania – webinarium co to jest i czy warto z niego korzystać. Otóż zalety wynikające z tego rozwiązania są wręcz nieocenione. Jednak warunkiem jest profesjonalne przygotowanie wydarzenia oraz zachowanie kontaktu ze wszystkimi uczestnikami. Wówczas uda się przekazać merytoryczną wiedzę i zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy na organizacji stacjonarnego wydarzenia. To jeden z najważniejszych atutów, dla których webinary zyskały tak wielu entuzjastów.

Ponadto nie musisz martwić się o ograniczenia lokalizacyjne. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zorganizował wydarzenie dla osób z różnych krajów. Taka opcja sprawdza się idealnie wśród właścicieli międzynarodowych korporacji lub osób, które planują podbić swoim produktem światowy rynek. Dzięki webinarom to może się udać!

Niekwestionowanym atutem jest również możliwość nawiązania kontaktu z klientem. Osoby zainteresowane usługą czy produktem zadają pytania, na które musisz się przygotować. Wówczas rozwiejesz wszelkie wątpliwości i zadbasz o sprzedaż.

Czy webinar online ma jakieś wady? Niektórzy wskazują, że dobry sprzęt kosztuje, a przygotowanie miejsca wymaga nieco wolnego czasu. Natomiast finanse włożone w organizację spotkania należy traktować jako inwestycję. Dobrze zorganizowany webinar wpływa na generowanie leadów i zapewni Ci wielu klientów. Choć na początku może nie być łatwo, warto czerpać wiedzę od najlepszych.

Ponadto warto podpatrywać działania konkurencji i zastanowić się, co można zrobić lepiej. Dobrą praktyką jest wybór oryginalnych rozwiązań i stała interakcja z uczestnikami. Dzięki temu spotkanie nabierze charakteru i stanie się interesujące.

Webinar – o czym jeszcze warto pamiętać?

Odpowiedzieliśmy już na najważniejsze pytania o webinar – co to jest i czemu zawdzięcza on swoją popularność. Czas poruszyć kilka kwestii, nad którymi zastanawiają się początkujący organizatorzy.

Ile powinien trwać webinar? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Staraj się poruszyć wszystkie ważne zagadnienia, a jednocześnie nie zanudzaj uczestników. Liczy się tzw. skondensowana wiedza. Zazwyczaj takie spotkania trwają od 40 minut do 2 godzin. Jeżeli temat jest szerszy, dobrym rozwiązaniem będzie podział webinaru na dwie części.

Pamiętaj również, że platformy mają swoje ograniczenia. Większość z polecanych narzędzi pozwala na organizację wydarzeń dla 1000 uczestników. Najczęściej jest to wystarczająca opcja nawet dla właścicieli dużych firm.

Kolejnym ważnym punktem jest jakość transmisji. Dlatego musisz koniecznie zadbać o szybkie połączenie internetowe. Sprawdź, jakimi możliwościami dysponujesz, a w razie potrzeby skontaktuj się ze swoim usługodawcą.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Rozwiń twoją świadomość kontentu: od definicji do praktyki
Wybór najlepszej platformy dla twojego sklepu internetowego: kompletny przewodnik
Google Sites – twoja własna witryna internetowa w kilka kroków
Co to jest Google Chrome?
Co to jest http i https?
Ile kosztuje reklama Google – sprawdź
Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?
Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?
No Data
Co warto wiedzieć o reklamie na Spotify?