Kim jest influencer i czym się zajmuje?

influencer-social

Świat internetu dynamicznie się zmienia. Jeszcze niedawno wiele osób zastanawiało się, kto to jest influencer. Dzisiaj wyraz ten odmieniany jest przez wszystkie przypadki. Poznaj szczegółowe informacje!

Influencer definicja

Influencer jest osobą publiczną, która przez działalność w social media może wpływać na ludzi. Ponadto gromadzi wielu obserwujących i tworzy z nimi silne relacje. Takie osoby bardzo często biorą udział w kampaniach marketingowych i promują różne produkty lub usługi.

Warto podkreślić, że platformy dla influencerów gromadzą twórców o różnych predyspozycjach i zainteresowaniach. Niektórzy zajmują się promocją ubrań, inni sprzętu komputerowego, a jeszcze inni kosmetyków czy żywności. W zamian za swoje działania influencerzy otrzymują wynagrodzenie finansowe, choć często współpraca odbywa się na zasadzie barteru.

Nie należy mylić pojęć influencer oraz pato influencer. Ci drudzy twórcy budują zainteresowanie na materiałach, które wyśmiewają inne osoby i promują alkoholizm bądź inne niebezpieczne nałogi. Nierzadko pokazywane są również awantury domowe. Treści te nie zawsze są usuwane i negatywnie wpływają na młodzież. To przestroga dla rodziców, którzy powinni kontrolować, jakie treści oglądają ich pociechy w sieci.

Czym jest influencer marketing

Skoro wiesz już, kim jest influencer, nadszedł czas, aby wyjaśnić pokrewne pojęcie. Otóż influencer marketing stanowi formę współpracy z osobą prowadzącą kanały społecznościowe w sieci. Nie jest tajemnicą, że wielu ekspertów, którzy zajmują się marketingiem, nawiązuje kontakty z influencerami w celu współpracy. W ten sposób generowanie leadów jest dużo szybsze i skuteczniejsze.

Dziś w influencer marketingu bardzo często wykorzystywany jest Instagram lub inny portal społecznościowy. Wiele zależy tu od celów oraz przyjętej strategii. Działania influencerów mogą być bardzo efektywną, a zarazem ekonomiczną formą reklamy. Wszystko to sprawia, że bardzo wiele firm stawia na taką opcję, a gwiazdy social mediów otrzymują masę zleceń. Każda ze stron czerpie więc korzyści ze współpracy.

Współpraca z influencerem – ile kosztuje?

Dziś niemal każdy, kto zajmuje się marketingiem, wie, co to influencer i czym się zajmuje. Czy jednak współpraca pozwoli firmie zarobić na reklamowanym produkcie? Wiele zależy od cenników internetowych twórców, a te mogą bardzo się różnić.

Na koszt promowania produktów lub usług przez influencera wpływa m.in. marka, branża oraz poziom zaangażowania. Ponadto osoby z dużymi zasięgami zazwyczaj zarabiają więcej. Liczy się również sposób działania. Może być to reklama w formie zdjęć, filmu na YouTube czy konkursu dla obserwujących z nagrodami.

Ponadto na cenę wpływa również rodzaj kanału. Do najczęściej wybieranych rozwiązań należy Instagram, Facebook, YouTube oraz TikTok. Nie jest wykluczone, że wkrótce powstaną nowe platformy, dlatego warto śledzić ten rynek i badać najnowsze trendy.

Ceny są dosyć zróżnicowane, lecz nie zawsze odzwierciedlają jakość. Przed rozpoczęciem współpracy warto zapoznać się z contentem, jaki tworzy influencer. Upewnij się, że nie udostępnia treści szkodliwych i będzie dobrze reprezentował Twoją firmę. Dzięki temu współpraca może być bardzo udana.

Influencerzy – podział

Dobrze wiesz, kto to influencer, lecz warto również zwrócić uwagę na ich zasięgi. Na tej podstawie wyodrębniliśmy kilka grup.

  • Nanoinfluencer – osoba, która skupia niewielkie grono odbiorców. Zakres obserwujących wynosi od tysiąca do 10.000. Bardzo często ci twórcy skupiają się na niszowych dziedzinach. Mogą być związani np. ze swoim miastem i zajmować się tematyką lokalną.
  • Mikroinfliencer – osoba, która zgromadziła od 10.000 do 100.000 obserwujących. To twórcy, którzy zazwyczaj poruszają tematy lifestylowe, tworzą blogi podróżnicze czy zajmują się tematyką beauty. To tylko niektóre spośród wielu przykładów.
  • Makroinfluencer – twórca, który zgromadził grono ponad 100.000 obserwujących. Bardzo często współpracuje z markami i promuje produkty czy usługi.
  • Megainfluencer – twórca, który skupia ponad milionową grupę obserwujących. Zazwyczaj do megainfluencerów zaliczamy popularnych sportowców, aktorów czy artystów, którzy zajmują się promocją produktów i usług.

Reprezentant każdej z tych grup może bardzo pomóc firmie w promocji. Zasięg ma duże znaczenie, lecz o sukcesie kampanii decydują również inne czynniki. Według ekspertów nanoinfluencerzy i mikroinfluencerzy są bardzo wpływowi i zazwyczaj angażują większą część swoich odbiorców. Dlatego decyzja o współpracy z influencerem musi obejmować szereg ważnych czynników. Bardzo dużo zależy tu od strategii marki oraz określenia grupy docelowej.

Influencer – kto to?

Ranking najpopularniejszych influencerów łączy osoby o wielu talentach. Poniższą listę opracowano nie tylko na podstawie liczby obserwujących, ale również komentarzy, polubień, udostępnień, a także decyzji zakupowych.

  • Robert Lewandowski
  • Friz
  • Stuu Burton
  • Blowek
  • Deynn
  • Fit Lovers
  • Sylwia Przybysz
  • Anna Lewandowska
  • Little Monster
  • Rezi

Dzięki dużym zasięgom firmy mogą liczyć na zyskowne współprace. Inwestycja w reklamę na Instagramie czy Facebooku może zapewnić wielu klientów, a także obserwatorów własnych profili w mediach społecznościowych.

Współpraca ze znanymi osobami nie jest niczym nowym. Dawniej głównym medium była telewizja. Dziś bardzo wielu twórców stawia na social media. Ten trend zauważyły również osoby, które odpowiadają za marketing w największych firmach. Dziś nikogo już nie dziwi współpraca potężnych koncernów z influencerami. Wiele wskazuje na to, że tak pozostanie przez długie lata.

Jak przebiega współpraca z influencerem?

Dzisiaj influencer marketing stanowi jeden z filarów strategii marketingowych największych firm. Światowi giganci bardzo dobrze wiedzą, że konsument chętnie przegląda social media i wykorzystują ten trend w promocji swoich usług. Nic więc dziwnego, że niemal każdy zna pojęcie – influencer – co to jest i w jaki sposób na co dzień pracuje.

Na początku firma musi wybrać influencera spośród wielu osób i skontaktować się z nim. W tym miejscu warto przypomnieć, że twórca reprezentuje markę, więc o współpracy nigdy nie powinien decydować przypadek. Ta musi być poprzedzona dokładną analizą oraz przygotowaniem strategii marketingowej.

Zanim podejmiesz współpracę, zwróć uwagę na następujące elementy:

  • Grupa docelowa – sprawdź, czy obserwujący influencera stanowią Twoją grupę docelową. Jeśli zajmujesz się sprzedażą oprogramowania, nie szukaj influencerów wśród kucharzy, lecz vlogerów technologicznych.
  • Zasięg – wspominaliśmy, że zasięg jest bardzo ważnym czynnikiem. Pamiętaj, aby sprawdzić nie tylko liczbę obserwujących, ale również ich zaangażowanie w działania twórcy.
  • Rodzaj treści – jeśli influencer skupia się głównie na fotografiach, raczej nie nagra dla Twojej firmy profesjonalnego filmu. Najlepiej, aby wybrać twórcę, który postąpi spójnie z wizją marki.
  • Doświadczenie twórcy – skorzystaj z usługi doświadczonego twórcy, który wie, jak przyciągnąć odbiorcę. Sprawdź, jak wiele reakcji wygenerowały opublikowane już treści.

Decyzję o wyborze influencera warto skonsultować w dziale marketingowym. Specjalista ds. social media z pewnością podpowie, który twórca najlepiej reprezentuje markę i skontaktuje się z nim w celu omówienia zasad współpracy.

Jak nawiązać współpracę z influencerem?

Nawiązanie współpracy z influencerem nie zawsze jest łatwe. Aby samodzielnie dotrzeć do twórcy, trzeba przebić się przez wiele wiadomości. Nieco łatwiejszym rozwiązaniem jest napisanie maila, o ile influencer podał adres w celach współpracy.

Ponadto możesz skorzystać z usług platformy, która łączy influencerów. Ta baza profili pozwala znaleźć twórców o interesujących zasięgach, kanałach czy społecznościach, jakie skupiają.

Ważnym etapem są negocjacje finansowe. Jak wspomnieliśmy, każdy dobrze wie, co to jest influencer, a ceny tych usług zależą od wielu czynników. Niekiedy koszty są bardzo wysokie, a innym razem można nawiązać współpracę barterową. Wielu twórców zgadza się na produkty lub usługi firm w zamian za promocję. Na początku warto ustalić budżet przeznaczony na usługi i trzymać się tych założeń. Nie zapomnij oszacować, czy współpraca na pewno będzie zyskowna.

Kto to jest influencer – podsumowanie

Influencerzy zmienili świat reklamy, jaki znaliśmy jeszcze do niedawna. Promowanie produktów i usług przez znanych twórców jest dziś standardem, a dyrektorzy marketingowi dużych firm bardzo dobrze o tym wiedzą.

Jednak nie musisz zarządzać wielkim przedsiębiorstwem, aby nawiązać zyskowną współpracę z influencerem. Kluczowym aspektem jest zbadanie rynku i porównanie grupy docelowej z obserwatorami twórcy. Na tej podstawie ocenisz, czy taka współpraca może się opłacić i jakie korzyści przyniesie.

Ewentualna relacja z influencerami powinna stanowić element dobrze przemyślanej strategii marketingowej. Warto zastanowić się, jak ma ona wyglądać i na które szczegóły należy zwrócić szczególną uwagę. W tym celu najlepiej skontaktować się z doświadczonymi ekspertami ds. social media.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Rozwiń twoją świadomość kontentu: od definicji do praktyki
Wybór najlepszej platformy dla twojego sklepu internetowego: kompletny przewodnik
Google Sites – twoja własna witryna internetowa w kilka kroków
Co to jest Google Chrome?
Co to jest http i https?
Ile kosztuje reklama Google – sprawdź
Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?
Co to jest Webinar – jak zorganizować webinarium?
No Data
Co warto wiedzieć o reklamie na Spotify?