Google Voice Search – 20% udziału w wyszukiwaniach Google

Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe przebojem wdarło się do cyfrowego i internetowego świata w postaci urządzeń mobilnych, smart tv czy dedykowanych urządzeń sterowania centrum multimedialnego w domu. Według szacunków aż 20% wyszukań w Google odbywa się właśnie poprzez głosowe zadanie pytania. Jest to olbrzymia wartość, która obecnie pozostaje niezauważona przez większość agencji marketingowych i osób zajmujących się pozycjonowaniem. Fakt ten wynika z niewiedzy i braku fachowców, którzy specjalizują się w pozycjonowaniu właśnie dla wyszukiwania głosowego.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe różni się od pozycjonowania tradycyjnego i wymaga nieco innego podejścia. Aby zaistnieć na szczycie wyszukiwania w przeglądarce Google warto użyć właśnie tego kanału i pod jego kątem zoptymalizować swoją stronę. W tej kategorii znacznie łatwiej prześcignąć konkurencję, gdyż tak naprawdę niewiele osób rywalizuje w tej dziedzinie, co przy 20% udziale w rynku jest wyśmienitą szansą na zdobycie ruchu dla swojej strony. Czym jest Google Voice Search? Czy rzeczywiście wyszukiwanie głosowe jest pomijane i można łatwo przebić się w tej kategorii? Jak pozycjonować stronę pod wyszukiwanie głosowe? Odpowiedzi wraz z przydatnymi wskazówkami i garścią informacji na ten temat — poniżej.

Czym jest Google Voice Search?

Google Voice Search to usługa udostępniana przez Google i polega na głosowym wyszukiwania informacji. Zamiast wpisywać zdania w pasek tekstowy wyszukiwarki, po kliknięciu przycisk mikrofonu możemy powiedzieć, o jaką informację konkretnie nam chodzi, a w zamian otrzymamy tradycyjną listę wyników wyszukiwania. Sposób ten staje się coraz bardziej popularny i wraz z rozwojem technologicznym gości w coraz większej liczbie urządzeń. Wyszukiwanie głosowe Google dostępne jest w tradycyjnej wyszukiwarce, na smartfonach z systemem Android, w programach online i mobilnych marki Google, smart TV czy domowych systemach rozrywki.

Jak działa i czym różni się Google Voice Search od wyszukiwarki tekstowej?

Wyszukiwanie głosowe różni się od strony pozycjonowania względem wpisywania konkretnych fraz w wyszukiwarkę. Chcąc wyszukując jakąś wiadomość, tradycyjnie — tekstowo najczęściej wpisujemy hasło “mecz Polska — Portugalia wynik”. Skrypty Google są dostosowane do wyłapywania odpowiednich słów kluczowych i wyświetlania tej strony, która posiada ich najwięcej na swojej stronie. W uproszczeniu tradycyjna metoda wyszukiwania nastawiona jest na konkretne frazy, które pozycjoner umieszcza w witrynie, aby ta była jak najtrafniejsza. Sprawdzają się przy tym najpopularniejsze frazy dla konkretnego tematu, a na stronach umieszczane są teksty SEO je zawierające.

Proces wyszukiwania głosowego w Google różni się od tego tekstowego. Jest to spowodowane inną formą oraz rozwojem technologicznym. Użytkownicy chcący wyszukać daną informację np. jadąc metrem czy siedząc na kanapie przed smart tv, używać będą sformułowań naturalnych, i zgodnych z potoczną mową np. “kto wygrał mecz Polska — Portugalia?” Google Voice Search różni się zatem hasłem wprowadzonym do wyszukiwarki poprzez mikrofon, a co za tym idzie, pozycjonowanie strony musi być nieco inne niż w przypadku tradycyjnej metody.

Wiele osób, agencji czy pozycjonerów nie dostrzega lub nie używa tego sposobu pozycjonowania z kilku względów. Pierwszy to brak tak szerokiej wiedzy, jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, choć w internecie jest odpowiednio duża baza wiarygodnych informacji, dzięki którym można skutecznie pozycjonować stronę pod wyszukiwanie głosowe. Freelancerzy, osoby średniozaawansowane w wiedzy technologicznej czy małe i średnie agencje marketingowe nie posiadają zatem potrzebnej wiedzy lub nie dostrzegają potencjału, jaki jest w tym rodzaju pozycjonowania i nie oferują takich usług.

Niewielu jest też specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem pod Google Voice Search. Brak szerokiej popularyzacji takie wiedzy i mała liczba osób, która zajmuje się pozycjonowaniem pod wyszukiwanie głosowe Google, powoduje, że w tej kategorii panuje dużo mniejsza konkurencja i przy mniejszych wysiłkach, mniejszym kosztem znacznie łatwiej jest znaleźć się w top 10, docierając do dużej liczby odbiorców.

Jak pozycjonować pod Google voice Search?

Pozycjonowanie pod Google Voice Search będzie wyglądało nieco inaczej niż w przypadku tradycyjnego — pod wyszukiwanie tekstowe. Różnice wynikają z faktu, iż użytkownik zadaje pytanie w inny sposób, a co za tym idzie hasła i frazy, jakie muszą znaleźć się na naszej stronie, będą wyglądały również inaczej.

Wyszukiwanie głosowe wykorzystuje naturalne zdania czy długie ciągi, jakie człowiek wypowiada w trakcie normalnej rozmowy. Nie są to surowe hasła czy frazy, jakie wpisuje w wyszukiwarkę, aby najdokładniej znaleźć daną informację. Wyszukiwanie głosowe jest nastawione właśnie na udzielenie odpowiedzi i konkretnej informacji, a nie wyszukanie strony, która prezentuje daną tematykę.

Long tail — długie słowa kluczowe

Pierwsza różnica, która występuje w Google Voice Search, jest używanie długich słów kluczowych, czyli tzw. long tail-i. Są one używane marginalnie lub w małej ilości w tradycyjnym SEO w celu umieszczenia wszystkich możliwych fraz kluczowych. W pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe long tail-e są kluczem do wyświetlenia naszej strony.

Jeśli wyszukiwarka połączy zdanie “kto wygrał mecz Polska – Portugalia?” z taką samą frazą na naszej witrynie — wyświetli użytkownikowi naszą stronę i nasze informacje. Konkurencyjna strona, która posiada pojedyncze frazy “mecz, Polska, Portugalia, kto wygrał?” będzie wyświetlana w pierwszej kolejności podczas wyszukiwania tekstowego. Długi ogon nie pozostanie również negatywny dla tradycyjnego wyszukiwania.

Szybkość działania strony oraz urządzenia mobilne

Wyszukiwanie głosowe jest domeną przede wszystkim urządzeń mobilnych. Szacuje się, że w najbliższych latach nawet 50% wyszukań na takich urządzeniach będzie dokonywane dzięki Google Voice Search. Bardzo ważnym elementem pozycjonowania głosowego jest dostosowanie się do takich urządzeń. Nasza witryna powinna być responsywna i obsługiwać w komfortowy sposób smartfony.

Google znacznie chętniej będzie promowało naszą stronę, jeśli będziemy przyjaźni dla takich urządzeń. Ważnym elementem jest również szybkość działania strony. Google na tym polu kładzie duży nacisk, gdyż użytkownicy chcą jak najszybciej poznać odpowiedź na nurtujące ich pytanie. Dobrym posunięciem będzie weryfikacja serwera, na którym znajduje się witryna, jej zawartości, elementów flash czy struktury i kodu.

Certyfikat SSL

Kolejnym elementem, o który musimy zadbać niezależnie jaki typ pozycjonowania wykonujemy, jest posiadanie certyfikatu SSL. Google Od pewnego czasu uznanie strony nieszyfrowane za niebezpieczne i wyświetla taki komunikat. Osoby je otrzymujące w większości nie zdecydują się na przeglądanie naszej strony. Jeśli nie posiadamy takiego certyfikatu, nasza witryna jest również niżej pozycjonowana niezależnie od treści czy wszystkich starań, jakie poczyniliśmy w tym kierunku.

Kilka trików

Pozycjonowanie zapytań głosowych posiada również kilka mniejszych, ale również przydatnych elementów, na które warto zwrócić uwagę. Pierwszym z nich jest dokładne uzupełnienie wszystkich danych strukturalnych. Roboty Google powinny dokładnie poznać wszystkie informacje o’naszej witrynie co spowoduje większą skuteczność pozycjonowania.

Warto również pozycjonować lokalnie umieszczając na naszej stronie informacje o naszej lokalizacji. Google kładzie duży nacisk na ten element, więc warto go wykorzystać. Warto również wykorzystać meta discription, aby zaprezentować konkretny fragment, który przyczyni się do wyświetlenia odpowiedzi z naszej strony użytkownikowi szukającemu informacji.

Czy warto?

Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej twierdząca. 20% udział w rynku wyszukiwania daje możliwość pozyskania ogromnej liczby użytkowników. Największym plusem, który zachęca do skorzystania z pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe, jest łatwość.

Wszystkie działania, jakie wykonujemy, nie są w sprzeczności z tradycyjnym pozycjonowaniem i w najgorszym razie pozytywnie wpłyną na tradycyjną jego część. Zadania, jakie musimy wykonać też nie są trudniejsze od tradycyjnego pozycjonowania, a różnią się tylko samą formą. Przystosowanie swojej witryny do wyszukiwania głosowego może przynieść więcej plusów w obliczu stale zwiększającego udziału w rynku Google voice Search. Warto o tym pamiętać i przygotować swoją witrynę już dziś.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Czym są i do czego służą Mapy Google?
Co to jest adres IP i jak go sprawdzić?
Co to jest Google Street View?
Co to jest przeglądarka internetowa?
FTP – co to, jak działa i jak się połączyć?
Błąd 500 (Internal Server Error) – co znaczy i jak naprawić?
Google Pagespeed Insights – co to za test i do czego służy?
WoMM – co to jest i jak działa marketing rekomendacji?
Jak skontaktować się z Facebookiem? Kontakt z administratorem
Rozmiary zdjęć i obrazów w sklepie internetowym