WoMM – co to jest i jak działa marketing rekomendacji?

womm

Z biegiem lat marketing ewoluuje, zmienia swoje formy, a wszystko przez to, że ludzie stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Sprzyja temu również rozwój internetu oraz globalizacja. Nic więc dziwnego, że tradycyjna forma reklamy nie wystarcza i szukamy wciąż nowych rozwiązań. O popularności konkretnej marki czy firmy świadczy to, ile się o niej mówi i jakie krążą opinie w społeczeństwie. Sprawdź, czym jest marketing rekomendacji i na czym polega!

Czym jest WoMM?

WoMM oznacza z angielskiego Word of Mouth Marketing. W wolnym tłumaczeniu brzmi to jak marketing „z ust do ust”. Jest to dość interesująca forma marketingu polegająca na rekomendacji usług oraz produktów w kanałach wymiany informacji między użytkownikami. Są to zazwyczaj osoby potencjalnie zainteresowani konkretnym przedmiotem czy usługą. Marketing rekomendacji często określany jest też mianem marketingu szeptanego.

Od wielu lat cieszy się rosnącą popularnością, ponieważ przynosi sporo korzyści. Warto jednak zwrócić uwagę na prowadzenie takiego marketingu. Nie może być zbyt nachalny. WoMM bardzo często jest porównywany do normalnej wymiany opinii pomiędzy konsumentami. Tutaj ogromnie istotna jest autentyczność, którą niekiedy dość ciężko jest osiągnąć.

Gdzie zwykle prowadzi się kampanie WoMM?

Tak naprawdę, marketing rekomendacji prowadzony jest od lat, a dokładnie od czasu, kiedy ludzie zaczęli prowadzić bardziej osiadły tryb życia. Owszem, w tamtych latach nikt nie pomyślał, że przekazywanie opinii o produkcie, który spełnił nasze oczekiwania znajomym czy rodzinie jest częścią marketingu. Kilkadziesiąt, a nawet kilkaset lat temu chodziło jedynie o to, aby podzielić się jakimś dobrem, cenną informacją. Kiedy konkretna osoba zobaczyła zachwyt wobec konkretnej rzeczy czy usługi, sama chętnie korzystała. Działało to znacznie lepiej, aniżeli niejedna obecna w telewizji czy radiu reklama.

Obecnie spora część kampanii WoMM prowadzona jest w sieci. Tutaj bowiem skupia się nasze codzienne życie. I nie chodzi tutaj o strony firmowe, ale bardziej o media społecznościowe i miejsca, w których dochodzi do swobodnej komunikacji na temat usługi czy produktu.

WoMM prowadzony jest głównie w:

  • sekcjach komentarzy na blogach tematycznych,
  • sekcjach z opiniami w sklepach internetowych czy w Google,
  • grupach dyskusyjnych,
  • social mediach, czego doskonałym przykładem jest Instagram,
  • portalach branżowych,
  • tematycznych forach internetowych.

Jak prawidłowo prowadzić kampanie WoMM?

Kampanie marketingu rekomendacji są dość trudne do prowadzenia. Trzeba bardzo dokładnie się do tego przygotować. Pierwszym krokiem jest określenie drup docelowych, do których ma dotrzeć dana kampania. Drugi krok – również bardzo istotny – to określenie miejsca, w którym całość będzie prowadzona (lub kilku miejsc). Niezwykle ważne jest, aby na samym początku określić również typ wizerunku, do którego dąży dana firma.

Jeśli chcesz osiągnąć najlepsze efekty, warto zdecydować się na prowadzenie kampanii w miejscach tematycznych. To tam powstają mikrospołeczności, które zbudowane zostały na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Świetnym przykładem są fora internetowe oraz portale społecznościowe. Bardzo ważne jest tutaj zwrócenie uwagi na to, by dana kampania nie była prowadzona w sposób nieprzemyślany i zbyt nachalny. Wtedy są większe szanse na zrażenie do firmy potencjalnych klientów, niż uzyskanie ich przychylności.

Marketing rekomendacji powinien być przeprowadzony w sposób profesjonalny. Może w tym pomóc agencja marketingu szeptanego, której pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w prowadzeniu tego typu marketingu dla klientów.

O czym warto pamiętać podczas kampanii WoMM?

Marketing szeptany – agencja działająca w tym temacie, bardzo często uczula swoich Klientów, aby nie robić kilku karygodnych rzeczy. Te proste reguły nie wymagają zbyt wiele pracy, a z drugiej strony mogą zapewnić naprawdę sporo korzyści. Oto kilka ważnych punktów:

  • Media społecznościowe to nie jest najlepsze miejsce, aby przeprowadzać kłótnie internetowe. W ten sposób na pewno nie zdobędziesz dodatkowych Klientów.
  • Podejmując współpracę z influencerem, warto ustalić jej zakres od A do Z. Chęć wypromowanie konkretnego produktu czy usługi przez influencera nie oznacza, że to on ma władzę nad formą przekazu. Warto to ustalić na samym początku, aby w trakcie kampanii nie było żadnych nieciekawych sytuacji.
  • Spamowanie pozytywnymi opiniami nie jest skuteczne, wręcz przeciwnie. Wyłącznie dobre opinie są błędem z punktu widzenia PR, jak i doskonałym sposobem na to, by konto danego użytkownika zostało zablokowane na forum czy grupie.
  • Brak kłamstw jest kluczową zasadą. Nie ma co oszukiwać siebie i swoich Klientów – telewizor za 2000 zł na pewno nie będzie lepszy od tego za 10 000 zł.
  • Wszelakie praktyki marketingowe radzą, aby nie krytykować oferty konkurencji. Jedyna dobrą drogą jest podkreślanie zalet Twojego produktu czy usługi. Samodzielne prowadzenie do otwartej wojny nie jest wcale dobrym krokiem.

Kiedy i dlaczego sprawdza się marketing rekomendacji?

Reklamy w naszym życiu spotykamy na każdym kroku. Internet, telewizja, radio, prasa – wszędzie tam istnieje choć jedna reklama. Konsumenci jednak im nie wierzą. Natłok reklam sprawia, że przestają być dla nas wiarygodne. Znacznie łatwiej jest nam uwierzyć konkretnym poleceniom.

Chcąc uzyskać informacje na temat tego, czy dany sklep jest godny zaufania i posiada  w ofercie dobrej jakości produkty – czytamy opinie. Podobnie dzieje się, kiedy chcemy kupić konkretny model butów, sukienkę lub produkty dla dziecka. Jak widać, marketing rekomendacji jest naprawdę przydatny sklepom internetowym, jak i najrozmaitszym usługodawcom. Warto mieć to na uwadze i zdecydować się na profesjonalny marketing WoMM, zamiast działać samodzielnie i narobić sobie niemałych kłopotów.

Przydatne narzędzia do prowadzenia kampanii WoMM

Kampanie marketingu rekomendacji to możliwość skorzystania ze specjalnych narzędzi. Chodzi tutaj głównie o branżę e-commerce. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać WoMM dla siebie.

  • Współpraca z influencerami – twórcy internetowi po wielu latach w sieci mają zebraną wokół siebie niemałą społeczność. Często są to ludzie, którzy ufają bezgranicznie opiniom influencerów. Statystyki pokazują, że aż 7 na 10 osób ufa, słucha i kupuje z polecenia. Jeśli chcesz świadomie polepszyć wizerunek swojej firmy, możesz postawić na taką współpracę.
  • Wykorzystanie recenzji i ocen – wystarczy tak zoptymalizować sklep, aby wyświetlał pozytywne opinie zainteresowanym klientom. Stwórz również swoją wizytówkę w Google, aby zadowoleni klienci mogli umieszczać tam swoje opinie.
  • Stworzenie oficjalnego programu poleceń – możesz zaprosić zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi pozytywnymi opiniami o produktach, a w zamian otrzymają zniżkę bądź specjalną kartę podarunkową.
  • Zachęcanie Klientów do generowania treści – chodzi o dzielenie się opiniami o zakupionych produktach czy wykorzystanych usługach. Można ich zachęcić dodatkowymi prezentami czy rabatami.
  • Wykorzystanie forów, grup na Facebooku czy portali branżowych – warto być tam, gdzie Klienci mogą szukać produktów.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Odkrywanie świata konwersji: Od definicji do strategii optymalizacji
Baidu – chiński gigant technologiczny: pod lupą
Target – kluczowy element w sprzedaży, marketingu i życiu codziennym
FAQ – twoja tajemna broń dla seo i doskonałej obsługi klienta
Google Voice Search – 20% udziału w wyszukiwaniach Google
Kompendium wiedzy o optymalizacji stron: poradnik dla początkujących
Amazon – światowy gigant e-commerce na polskim rynku
Odkryj narzędzia dla Webmasterów
Porównanie cms-ów: joomla czy wordpress – przewodnik do wyboru optymalnej platformy
Komunikacja werbalna i niewerbalna: język ciała, znaki i ich znaczenie