Rozmiary zdjęć i obrazów w sklepie internetowym

rozmiary zdjęć

Wybór rozmiaru grafik ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania witryny. Sprawdź, o czym należy pamiętać przy zamieszczaniu zdjęć w sklepie internetowym. Poznaj szczegóły i skorzystaj z najlepszych rozwiązań.

Rozmiary zdjęć – dlaczego są tak istotne?

Nie każdy wie, że wymiary zdjęcia mają znaczny wpływ na proces pozycjonowania witryny w wyszukiwarkach. Treści wizualne decydują o tym, jak szybko ładuje się strona. Jeżeli pagespeed będzie na niskim poziomie, roboty Google na pewno to zauważą, a to negatywnie wpłynie na indeksowanie.

Ponadto wielu użytkowników opuści stronę, gdy ta będzie niefunkcjonalna. To przełoży się na niski wskaźnik konwersji. Jeżeli więc prowadzisz poczytnego bloga lub sklep internetowy, musisz zwrócić szczególną uwagę na wymiary i rozdzielczość zdjęć. Na szczęście wystarczy pamiętać o kilku zasadach, które przedstawimy w tym poradniku.

Wymiary zdjęć dla poszczególnych serwisów

Rozwój internetu sprawił, że trudno spodziewać się uniwersalnych zasad dla wszystkich stron. Wiele dużych portali internetowych czy twórców systemów CMS proponuje standardowe rozmiary zdjęć, dzięki którym fanpage bądź witryna może funkcjonować prawidłowo. Przykładem może być Facebook, który określa szczegółowe wytyczne. Dowiemy się z nich, że zdjęcie profilowe powinno mieć 170 x 170 px, zdjęcie w tle 820 x 312 px, a grafika na fanpage 1200 x 900 px.

Natomiast Google określa standardowy wymiar zdjęcia w przypadku reklam (Google Ads). Gigant z Mountain View jasno wskazuje, że grafika w reklamie nie może przekraczać 150 KB. Pamiętaj jednak, że w przypadku banerów możesz wybierać spośród różnych wielkości grafik, które będą widoczne na ekranie. Dużą zaletą jest również zróżnicowanie ich pod kątem urządzeń. Niektóre dopasowane są do komputerowej wersji witryny, a inne do mobilnej.

Twórcy najpopularniejszego systemu CMS – WordPress zaproponowali optymalne wielkości zdjęć. Natomiast istnieje możliwość wyboru innych grafik. To jednak opcja dla zaawansowanych użytkowników, która niekiedy może doprowadzić do problemów z funkcjonalnością witryny. Początkującym webmasterom zdecydowanie polecamy stosowanie się do wytycznych.

Standardowe wymiary zdjęć, które można zastosować na wszystkich serwisach nie istnieją. Jednak większość popularnych usługodawców proponuje rozwiązania, które zapewniają komfort użytkownikom. Zdecydowanie warto wziąć je pod uwagę, a w razie potrzeby po prostu zmienić wymiary grafik, które nie są zgodne ze wskazówkami. Dziś możesz to zrobić za pomocą kilku prostych metod.

Wymiar zdjęć a szybkość ładowania strony

Przy pozycjonowaniu stron internetowych liczą się nie tylko słowa kluczowe. Bardzo duże znaczenie ma również optymalizacja grafik. Wielu początkujących twórców witryn nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo czynnik ten wpływa na wyniki wyszukiwania. Zachęcamy więc, aby zwracać szczególną uwagę na wielkość zdjęć. Mowa tu o wadze pliku graficznego, rozdzielczości oraz wymiarach.

Gdy dodajesz grafiki na stronę, musisz dokładnie zastanowić się nad właściwą optymalizacją. Dotyczy to szczególnie tych mniejszych zdjęć. Dobrą praktyką jest stosowanie obrazów o rozmiarze pomiędzy 150 a 200 px, choć wiele zależy tu od charakteru witryny.

Rozmiar zdjęcia a jakość

Szczególną uwagę na optymalizację grafik muszą zwrócić uwagę właściciele sklepów internetowych. Na takich stronach zazwyczaj znajduje się wiele obrazów. Wbrew niektórym opiniom liczba pikseli wcale nie jest najważniejsza. Zwróć uwagę, że fotografia nie zawsze wygląda atrakcyjnie, gdy jest dosyć mała, lecz charakteryzuje się dużą liczbą pikseli.

Jak dobrać zdjęcia na stronę internetową? Otóż do najważniejszych parametrów należy rozdzielczość oraz opcja kompresji. Rozdzielczość odpowiada za dostosowanie fotografii do optymalnych rozmiarów bez straty jakości. Dziś wiele dosyć prostych w użytkowaniu narzędzi pozwala na kompresję grafiki i dopasowanie ich do wytycznych poszczególnych serwisów.

Optymalizacja grafik pod SEO

Podstawowe informacje

Pamiętaj, że każde zdjęcie powinno mieć własny tytuł i przyjazny adres URL. Dla wyszukiwarek bardzo ważny jest również opis alternatywny (tzw. alt). W ten sposób wprowadzisz tekst, który wyświetli się w momencie, w którym przeglądarka nie będzie mogła poradzić sobie ze wczytaniem grafiki. Ponadto wykorzystanie atrybutu ALT bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Najlepiej, aby wielkość zdjęcia wynosiła mniej niż 200 KB.

Postaw na własne grafiki

Dziś w sieci możesz znaleźć wiele banków zdjęć. Nie brakuje fotografii, które możesz wykorzystać nawet do użytku komercyjnego. Musisz jednak pamiętać, że roboty Google najbardziej doceniają oryginalne treści. Powtarzalne i ogólnodostępne grafiki nie są mile widziane. Ponadto mogą zauważyć to również Twoi klienci czy czytelnicy. Jeżeli to możliwe, najlepiej stawiać na własne, unikalne obrazy.

Rozmiar zdjęć na własnej stronie

Jeżeli budujesz własną stronę internetową od podstaw, nie musisz stosować się do wytycznych żadnych serwisów. Reguły ustalisz samemu, choć wymaga to dużej wiedzy z zakresu pozycjonowania. Aby móc liczyć na wysokie wyniki w wyszukiwarce, zwróć uwagę na najważniejsze zasady SEO.

Format zdjęć na stronie internetowej

Kluczowym aspektem przy optymalizacji witryny internetowej jest wybór właściwego formatu zdjęć. Przy budowie sklepu internetowego warto wykorzystać popularny JPEG. Pozwala on uzyskać najwyższą jakość względem rozmiaru grafiki. Ponadto bardzo dobrze oddaje kolory i odcienie. Najlepiej sprawdza się przy większych zdjęciach.

Natomiast format PNG polecamy stosować przy plikach niezdjęciowych. Sprawdzi się również, gdy zależy Ci na zachowaniu przezroczystości. Czasami można spotkać się z rozszerzeniem GIF. Forma ten nie wspiera tak wielu kolorów, jak pozostałe. Ponadto pliki są dużo większe. Jednak jego zaletą jest opcja zapisu ruchomego obrazka. Natomiast ikony czy logotypu mogą być przesyłane w formacie SVG.

Liczba zdjęć

Niektórzy twierdzą, że im więcej zdjęć, tym lepiej. Jednak badania użytkowników mówią co innego. Okazuje się, że z punktu widzenia UX najlepszą opcją jest 8 zdjęć produktowych. W galerii powinny znaleźć się najważniejsze cechy przedmiotów oraz szczegółowe detale. Możesz jednak skorzystać z nowoczesnej formy wyświetlania. Mowa tu o fotografii obrotowej 360⁰.

Rozmiary zdjęć – podsumowanie

Przedstawiliśmy najważniejsze szczegóły na temat wyboru grafik na stronę sklepu internetowego. Wiesz już, dlaczego w przypadku zdjęcia rozmiar jest tak istotny i które czynniki zapewniają najlepszą optymalizację. Teraz wystarczy zastosować te rozwiązania w praktyce. Na szczęście istnieje wiele prostych narzędzi, które pozwolą Ci zatroszczyć się o witrynę.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Odkrywanie świata konwersji: Od definicji do strategii optymalizacji
Baidu – chiński gigant technologiczny: pod lupą
Target – kluczowy element w sprzedaży, marketingu i życiu codziennym
FAQ – twoja tajemna broń dla seo i doskonałej obsługi klienta
Google Voice Search – 20% udziału w wyszukiwaniach Google
Kompendium wiedzy o optymalizacji stron: poradnik dla początkujących
Amazon – światowy gigant e-commerce na polskim rynku
Odkryj narzędzia dla Webmasterów
Porównanie cms-ów: joomla czy wordpress – przewodnik do wyboru optymalnej platformy
Komunikacja werbalna i niewerbalna: język ciała, znaki i ich znaczenie