Google Pagespeed Insights – co to za test i do czego służy?

page speed

Czas ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników, które wpływają na współczynnik konwersji. Według badań aż 32% internautów opuści witrynę pomiędzy pierwszą a trzecią sekundą ładowania jej zasobów. Podpowiadamy, jak wykorzystać narzędzie Pagespeed Insights i zapewnić komfort użytkownikom. To naprawdę proste!

Czym jest PageSpeed Insights?

To bezpłatne narzędzie Google, które przedstawia dane na temat szybkości dostępu do zasobów strony. Możesz więc liczyć na dokładny pomiar czasu ładowania witryny, a także cenne informacje na temat jej wydajności. Wszystkie szczegóły znajdziesz w automatycznie wygenerowanym raporcie.

Rozwiązanie obejmuje dyrektywy, które pozwalają właścicielowi strony na prostą identyfikację błędów. W ten sposób możesz dostosować funkcjonalność strony do preferencji użytkownika. W dodatku zadbasz o wyższy współczynnik konwersji, co ma kluczowe znaczenie dla właścicieli sklepów internetowych czy poczytnych blogów.

Bieżąca kontrola wskaźnika szybkości zapewni Ci stały ruch na stronie. Jeżeli jednak witryna ładuje się dosyć długo, użytkownik prawdopodobnie zajrzy do konkurencji. To pokazuje, że wskaźniki Page speed Insight przekładają się na realne wyniki. Czytelny raport pozwoli Ci lepiej zrozumieć, co wpływa na prędkość ładowania witryny, a także zauważysz błędy, które należy wyeliminować.

Wszystko to sprawia, że to niezastąpione narzędzie, z którego warto korzystać na co dzień. Jednocześnie jest proste w użytkowaniu, więc nawet laik poradzi sobie z interpretacją wyników raportu. W kolejnych częściach tego poradnika przeczytasz, jak działa PageSpeed Insights oraz w jaki sposób możesz zareagować na niezadowalające wyniki. Poznaj szczegółowe informacje i bądź o krok przed konkurencją!

Jak działa Pagespeed Insights?

To profesjonalne narzędzie pozwala zmierzyć czas ładowania strony zarówno dla urządzeń desktopowych, jak i mobilnych. Wystarczy odwiedzić stronę https://pagespeed.web.dev/, wpisać URL i kliknąć przycisk Analizuj. Wówczas wyświetli Ci się szczegółowy raport, który obejmuje wiele przydatnych informacji.

Ocena szybkości strony obejmuje 100-punktową skalę. Zakres od 0 do 49 (kolor czerwony) określa słabą prędkość. To oznacza, że należy koniecznie wdrożyć działania naprawcze. Punktacja 50-89 (kolor pomarańczowy) to stan pomiędzy niedopuszczalnym efektem, a prawidłowo zoptymalizowaną witryną. Natomiast ocena 90-100 (kolor zielony) to wynik uznawany za wystarczający dla wydajnego działania witryny.

Zwróć uwagę, że inne rezultaty dotyczą urządzeń mobilnych, a inne desktopowych. Musisz więc przyjrzeć się obydwu sekcjom i dopasować witrynę do użytkowników różnych sprzętów.

Bilans Google Insight określa problemy, a także wskazuje elementy, które spełniają wytyczne. W dodatku znajdziesz tu informacje, jak zoptymalizować funkcje strony, które wymagają poprawy. Wystarczy rzucić okiem na sekcje – Możliwości oraz Diagnostyka. Krótko mówiąc – to gotowy przepis na poprawę ładowania strony i poszczególnych jej elementów. Niektóre z tych działań wykonasz bardzo szybko, lecz inne mogą wymagać gruntownych zmian.

Co bada Page Isingts?

Analiza Google Page Speed bazuje na czterech podstawowych wskaźnikach, które pojawiają się w podsumowaniu i dotyczą krytycznych elementów strony internetowej. Poznaj szczegółowe informacje i sprawdź, na co zwrócić uwagę. Teraz z łatwością zadbasz o swoją witrynę i zachęcisz użytkowników do częstszych odwiedzin.

First Contentful Paint (FCP)

Wskaźnik ten określa moment, w którym użytkownik pierwszy raz widzi element strony. Wpływ na First Contentful Paint ma także DOMContentLoaded, który określa, kiedy załaduje się kod HTML. Kolejny ważny punkt to czas reakcji serwera określany jako TTFB (Time to First Byte).

Jeżeli występują problemy ze wskaźnikiem FCP należy zoptymalizować kod HTML i zadbać o widoczność czcionek tymczasowych w momencie ładowania tych właściwych. Ponadto warto zastosować atrybuty Preload, Prefetch, Prerender, Preconnect oraz Prefetching dla najważniejszych źródeł.

Dobrą praktyką jest również inwestycja w szybki hosting oraz wdrożenie rozwiązania Content Delivery Network.

First Input Delay (FID)

To kolejny wskaźnik określany przez Google Pagespeed Insights. Określa czas, jaki upływa od wykonania danej akcji do uzyskania odpowiedzi. Dobre praktyki UX jasno wskazują, że powinien on wynosić mniej niż 100 milisekund. First Input Delay obejmuje działania bezpośrednie w postaci generowania autentycznych zdarzeń (np. wejście w link). Natomiast pomijane jest scrollowanie strony czy powiększanie poszczególnych elementów.

Aby utrzymać wskaźnik FID na odpowiednim poziomie, warto zrezygnować z animacji, które wydłużają wykonywanie akcji. Ponadto polecamy unikać generowania przycisków w JavaScript. Należy również ograniczyć wpływ zewnętrznego kodu oraz pracę głównego wątku.

Largest Contentful Paint (LCP)

Wskaźnik LCP informuje, kiedy największy element witryny zostanie załadowany i będzie dostępny dla użytkownika. Ponadto Largest Contentful Paint zakłada, że treść ta powinna być widoczna w ciągu 2,5 sekundy. Najczęściej mowa tu o grafikach, plikach video czy dużych blokach tekstu.

Wystarczy kilka prostych zabiegów, aby zadbać o wskaźnik LCP. Przede wszystkim unikaj sliderów, karuzel czy animacji. Warto również skompresować zdjęcia i wykorzystywać formaty WebP. Nie zapomnij też o prawidłowej optymalizacji CSS, JavaScript oraz czcionek internetowych. Ponadto zalecamt, aby skorzystać z atrybutu Preload i Precaching.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift określa moment, w którym układy na stronie ustabilizują się i nie występują przesunięcia obrazów bądź innych treści.Ten wskaźnik Page Insight mierzony jest w skali od 0 do 1. Aby witryna wpisywała się w standardy UX, ocena nie powinna przekroczyć 0,1.

W tym przypadku za złą ocenę najczęściej odpowiada nieprawidłowy format plików video czy reklamy dynamiczne, które zmieniają rozmiar. Warto więc zrezygnować ze sliderów, a także doprecyzować rozmiar materiałów multimedialnych.

Wyniki Inisights Google a pozycjonowanie

Google jasno wskazuje, że szybkość i wydajność strony mają bardzo duże znaczenie dla wyników wyszukiwania. Warto jednak zaznaczyć, że dotyczy to stron o podobnym contencie oraz słowach kluczowych. W takim przypadku wyszukiwarka będzie wyżej pozycjonować strony przyjazne dla użytkownika. To bardzo istotne dla właścicieli sklepów internetowych, którzy mierzą się z konkurencją.

Ignorowanie wskazówek Google Insights Speed może spowodować trudności z funkcjonalnością witryny i negatywnie wpłynąć na współczynnik odrzuceń. Wówczas roboty Google zauważą, że zarządzający nie jest w stanie zadbać o przyjazne stanadardy UX. Przez to trudno będzie znaleźć stronę w wynikach wyszukiwania.

Wszystko to sprawia, że właściciele witryn, a szczególnie sklepów internetowych nie mają wyjścia. Stosowanie się do podpowiedzi Google Speed Insight jest konieczne, aby stawić czoła konkurencji i móc trafić do szerokiego grona użytkowników. Na szczęście narzędzie jest bardzo pomocne i klarownie przedstawia, na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Jak zadbać o szybkość strony?

Skoro wiesz już, jak działa Pagespeed Insights, czas zastanowić się, w jaki sposób zadbać o szybkość ładowania strony. Wiele zależy od zasobów czasowych, finansów i umiejętności. Możesz więc zlecić zadania profesjonalistom lub samemu wprowadzić kilka polecanych rozwiązań.

Niezależnie od tego, na którą opcję się decydujesz, warto zapoznać się z listą czynności, jakie należy wdrożyć na stronie dla uzyskania najlepszych wyników. Dowiedz się więcej, a z łatwością zatroszczysz się o wyniki Twojej witryny.

Najważniejsze czynności, które wpływają na szybkość witryny.

Oto lista najważniejszych elementów, które pomogą Ci przyspieszyć witrynę i dopasować ją do wymagań użytkowników.

  • Redukcja treści, które blokują renderowanie – należy zastosować asynchroniczne ładowanie strony i wygenerować krytyczny CSS.
  • Ograniczenie aktywności głównego wątku – minifikacja CSS oraz Javascript, a także usuwanie zbędnego kodu.
  • Przyspieszenie reakcji serwera – inwestycja w szybki hosting i zastosowanie rozwiązań z zakresu Content Delivery Network.
  • Opóźnienie ładowania obrazów, które znajdują się poza ekranem – w tym celu użyj atrybutu loading=„lazy”. Wówczas ładowanie nastąpi, dopiero gdy użytkownik dotrze do danej treści.
  • Stosowanie nowych formatów wyświetlania obrazu – najlepiej wybierać formaty JPEG 2000, JPEG XR i WebP. Ten ostatni wspierany jest przez WordPress, więc nie musisz instalować dodatkowego pluginu dla konwersji z PNG bądź JPEG.
  • Wprowadzenie widoczności tekstu przed ładowaniem czcionek – dzięki temu użytkownik zapozna się z treścią witryny, zanim pojawią się główne fonty. W tym przypadku zastosuj atrybut font-display: swap oraz implementację przy pomocy CSS.
  • Włączenie kompresji tekstu – w ten sposób możesz zmniejszyć wagę plików.
  • Przyśpieszenie czasu wykonywania JavaScript – opóźnienie ładowania skryptu i ograniczenie jego rozmiaru.

To tylko najważniejsze punkty, które pomogą Ci przyspieszyć stronę. Pamiętaj jednak, aby stale monitorować wskaźniki narzędzia Pagespeed Insights by Google i na bieżąco reagować na wszelkie niepokojące sygnały. Dzięki temu utrzymasz funkcjonalność witryny na oczekiwanym poziomie.

PageSpeed Insights dla urządzeń mobilnych

Wiesz już, że wielu użytkowników zamyka długo ładujące się strony. Dotyczy to nie tylko urządzeń desktopowych, ale również smartfonów czy tabletów. Okazuje się, że aż 90% internautów opuści witrynę, jeżeli ta będzie ładować się przez 5-6 sekund. Dlatego wskaźnik page speed to absolutna podstawa.

Dziś bardzo często przeglądamy strony internetowe na urządzeniach mobilnych. Tymczasem niektóre witryny nadal nie są dostosowane do tego typu funkcjonalności. To również obniża współczynnik konwersji. Dlatego należy koniecznie zadbać o przyjazny UX na każdej platformie.

Zauważ, że przeglądanie zasobów stron na smartfonie czy tablecie obejmuje kilka dodatkowych opcji. Różni się przede wszystkim sposób sterowania (np. przesuwanie treści czy szybkie powiększanie jej). Ponadto wielkość ikon czy buttonów powinna być dopasowana do ekranu. Wystarczy uruchomić komputerową wersję witryny na smartfonie, aby przekonać się, że jej intuicyjna obsługa jest bardzo trudna.

Narzędzie Pagespeed Insights Google jasno wskazuje błędy, które wynikają z niedostosowania rozwiązań dla użytkowników smartfonów. Jednocześnie objaśnia, jakie zmiany należy wprowadzić, aby zatroszczyć się o każdy detal. Jeśli zadbasz o UX oraz odpowiednie pozycjonowanie, możesz spodziewać się wielu odwiedzających.

Zwróć uwagę, że Google wprowadziło pierwszeństwo indeksacji wersji mobilnych stron. Nic więc dziwnego, że rozwiązania UX mają tak duże znaczenie dla użytkowników smartfonów. Aby sprostać ich oczekiwaniom, przeprowadź test speed Google i zastosuj wskazówki, dzięki którym zadbasz o komfort odwiedzających. Zazwyczaj jest to proste zadanie, choć bywa nieco czasochłonne.

Google Pagespeed Insights – podsumowanie

PageSpeed Insights to darmowe i proste w obsłudze narzędzie. W jasny sposób wskazuje błędy związane z wydajnością strony oraz proponuje rozwiązania, które pozwolą dopasować ją do wymagań użytkownika. W ten sposób możesz podnieść współczynnik konwersji, który zawsze idzie w parze z przyjaznym UX oraz właściwym pozycjonowaniem witryny.

Aby osiągnąć najlepsze wyniki, warto zastosować wskazówki, które zamieściliśmy w poradniku. W ten sposób zadbasz o wydajność swojego bloga lub sklepu internetowego. Ponadto zwróć uwagę zarówno na test speed page dla urządzeń desktopowych, jak i mobilnych. Dzięki temu z łatwością zadbasz o ruch na stronie.

Pamiętaj również, aby regularnie odwiedzać Pagespeed Insights. Co jakiś czas wskaźniki mogą się zmieniać. Szybka reakcja na błędy sprawi, że strona będzie przystępna dla internautów. Niektóre zmiany możesz wprowadzić samodzielnie. Jeżeli jednak nie masz doświadczenia, trudniejsze zabiegi warto powierzyć specjalistom. Wówczas o szybkość strony i przyjazny UX możesz być spokojny.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

Odkrywanie świata konwersji: Od definicji do strategii optymalizacji
Baidu – chiński gigant technologiczny: pod lupą
Target – kluczowy element w sprzedaży, marketingu i życiu codziennym
FAQ – twoja tajemna broń dla seo i doskonałej obsługi klienta
Google Voice Search – 20% udziału w wyszukiwaniach Google
Kompendium wiedzy o optymalizacji stron: poradnik dla początkujących
Amazon – światowy gigant e-commerce na polskim rynku
Odkryj narzędzia dla Webmasterów
Porównanie cms-ów: joomla czy wordpress – przewodnik do wyboru optymalnej platformy
Komunikacja werbalna i niewerbalna: język ciała, znaki i ich znaczenie